×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

30 درصد افراد معتاد آگاه نیستند با ((یکبار مصرف))در گیر اعتیاد می شوند

  • 260
  • 0
19اردیبهشت
30 درصد افراد معتاد آگاه نیستند با ((یکبار مصرف))در گیر اعتیاد می شوند30 درصد افراد معتاد آگاه نیستند با ((یکبار مصرف))در گیر اعتیاد می شوند
سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: از افرادی که سوال کردند «چرا معتاد شدید؟»، بیش از ۳۰ درصد گفتند ما آگاه نبودیم که با یکبار مصرف درگیر اعتیاد می شویم و بیش از ۳۰ درصد دیگر گفتند نتوانستیم در برابر همسالان که به ما پیشنهاد دادند، مقاومت کنیم و "نه" بگوییم

به گزارش پایگاه خبری بنیاد تحول اجتماعی و به نقل از  فارس،در نشست تخصصی تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح یاریگران زندگی گفت: خلاصه طرح یاریگران زندگی این است که همه به هم یاری برساند؛ آنهایی که معتاد شدند نجات پیدا کنند و آنهایی که در معرض آسیب هستند به این معضل  گرفتارنشوند؛ این دو امر پیشگیری و کمک به معتادان  با مشارکت اجتماعی و حضور خیران تحقق پیدا میکند.

سردار گفت: در جوار کشوری زندگی می‌کنیم که بالغ بر ۹۵ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند. در ۲۰ سال گذشته در کشور افغانستان تولید مواد مخدر حدودا ۵۰ برابر شده و اقتصاد آن ازبین رفته و امنیت از آنجا رخت بر بسته است. زمین‌های زیر کشت را افزایش دادند.

ورود فناوری تولید مواد مخدر صنعتی از اروپا به افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: از سوی دیگر شاید تصور شود که فقط در افغانستان مواد مخدر تولید و ترانزیت می‌شود، این در صورتی است که در دهه اخیر قضیه برعکس یعنی مواد اولیه، دانش و فناوری تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی به افغانستان وارد می شود و در افغانستان تبدیل به مواد مخدر صنعتی شده و دوباره پخش می‌شود؛ یعنی یک جریان دوطرفه وجود دارد و این اذعان رسمی سازمان ملل است که ما از یک طرف کشت و تولید مواد مخدر سنتی در افعانستان را داریم و از طرف دیگر مواد اولیه و دانش و فناوری تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی به افغانستان می آید و تبدیل به مواد مخدر صنعتی می‌شود.

سردار با گفتن اینکه ما با پدیده بسیار پیچیده ای روبه رو هستیم گفت: در سالهای گذشته در حوزه مقابله مناسب عمل کردیم، اما در حوزه های فرهنگی، پیشگیری و توانمندسازی و کارافرینی در دهه های گذشته کمی کوتاهی کردیم. یک مولفه به تنهایی ما را به ثمر نمی رساند.

مومنی افزود: اکنون قسمتی از انتظارات از دولت و حکومت این است که باید کوشش کنیم مواد مخدری وارد نشود تا کسی استفاده نکند؛ این انتظار درست و الزامی است. زمانی این ما را به سامان می رساند که در کنار آن به پیشگیری، درمان و توانمندسازی و اشتغالزایی هم توجه کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اظهار به این نکته که مواد مخدر بسیار پیچیده است، گفت: شاید تصور شود منشا همه اینها نداشتن اشتغال است. بخش بسیار آن درست است؛ آمارها و پژوهشهای داخلی و بین المللی نشان میدهد که بیش از ۵۰ درصد افراد معتاد  شاغل هستند یا دغدغه شغل ندارند و نشان میدهد که ما با پدیده بسیار پیچیده روبه رو هستیم.

وی بر این عقیده است: بهترین عمل ممکن این است که اجازه ندهیم کسی وارد این چرخه شود و اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی را در اولویت قرار دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این موضوع که  هیچ دولتی در دنیا نمی تواند آسیبهای اجتماعی و مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را به تنهایی ایجاد کند، گفت: با کمک و همیاری هم کاری  کنیم که کسی به سوری مواد مخدر نرود.

وی با اشاره به طرح یاریگران زندگی گفت: درصد نرخ شیوع در جوانان و نوجوانان و دانش آموزان ۲.۱ است. هرچند که از دنیا بسیار آمار پایین تری داریم  و این نرخ متوقف شد، اما باز برای خودمان درصد بالایی است که گاهی با یک کار اجتماعی و فرهنگی و ورزشی می‌توان جلوی معضل اعتیاد را بگیریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: از کسانی که سوال کردند «چرا معتاد شدید؟» بیش از ۳۰ درصد گفتند ما آگاه نبودیم که با یکبار مصرف معتاد می‌شویم و بیش از ۳۰ درصد دیگر گفتند نتوانستیم در قبال همسالان که به ما پیشنهاد دادند، مقاومت کنیم و “نه” بگوییم.

سردار مومنی  با گفتن اینکه در طرح یاریگران زندگی تمرکز ما بر آموزش و پرورش بود، در ادامه به بستن تفاهم نامه برای اجرای این طرح با همکاری آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد

پست قبلی
انتقاد تند پلیس از چرخه بیهوده معتادان مت ...
پست بعدی
تبیین جلسات بیانات خوانی

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد