×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

خانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیت

  • 664
  • 0
7آذر
خانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیتخانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیت
خانه امن قزوین، پناه زنان و دختران بیگانه با مفهوم امنیت است،افرادی که قربانی خشونت‎‌های روحی و جسمی هستند و پناهی جز بهزیستی و خانه امن آن ندارند.

به گزارش ایرنا، حتما شنیده اید که می گویند، هیچ کجای دنیا خانه آدم نمی شود اما چه خانه ای؟

خانه ای که در آن حیات و زندگی در جریان باشد و اهالی اش دلخوش به بودن یکدیگر باشند، با شادی های هم شاد و با غم های یک دیگر غصه دار شوند

اما خانه همیشه برای همه امن نیست. شاید کم، ولی هستند خانه هایی که هیچ رنگی از زندگی در آنها وجود ندارد و جای محبت را زخم زبان،

زخم سوزاندن با زغال و ته سیگار، زخم تیز چاقو و هر چیز زجر آور دیگری پر کرده است. سال ۱۳۹۶ خانه ای به عنوان خانه امن تحت نظارت اداره کل بهزیستی به عنوان یک طرح کشوری در استان قزوین تاسیس شد

تا بر اساس آن مامن و پناهی برای دختران و زنان بی سرپرست یا بد سرپرست باشد و زنان و دختران قزوینی خانه ای امن داشته باشند.

خانه امن، پناه گاه زنانی است که به دلایل مختلف از جمله اعتیاد یا اختلالات روانی همسر، پدر یا برادران خود مورد خشونت واقع می شوند، خانه ای که مامن زنان زجر کشیده و بیگانه از معنی مهر و محبت است همان هایی که سال ها زیر بار ظلم و کتک قد خم کرده اند و جز دستگاه های دولتی پناهگاهی ندارند.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین در این گزارش از خانه ای نوشته است که اهالی آن سرگذشت تلخشان را بازگو می کنند. حوالی شهر قزوین در یکی از مراکز مداخله بهزیستی مجتمعی ۲ طبقه، خانه امن استان قزوین شده است، ۲ زن خشونت دیده با ۲ فرزندشان در این خانه اقامت دارند.

خانه امن، خانه ای در راستای حمایت از زنان و دختران بد سرپرست بانوی خنده رویی که مدیر موسس خانه امن استان قزوین است به استقبالم می آید. عفت عسگری پیش از آنکه اهالی خانه را معرفی کند از خدمات موثر این خانه در راستای حمایت از زنان و دختران بد سرپرست می گوید: در این خانه برای بهبود حال خشونت دیدگان خدماتی از جمله مشاوره‌های روانشناسی، آموزش و توانمندسازی ارائه می‌شود. وی ادامه می دهد: این خانه سال ۹۶ بازگشایی شد و هدف از راه اندازی این ساختمان برای زنان خشونت دیده با کمک و همراهی سازمان بهزیستی و فعالان حوزه اجتماعی بوده است. عسگری با بیان اینکه اکثر افراد خشونت دیده نمی دانند که مرکزی در استان قزوین وجود دارد که می تواند از آنها حمایت کند، تصریح کرد: مراجعات به خانه امن کمتر از تعداد خشونت هایی است که رخ می دهد اما به نظر من بسیاری از زنان هم استانی ما نمی دانند خانه ای برای حمایت از آنها وحود دارد. خانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیت وی بیان می کند:

خانه امن گنجایش پذیرش پنج مادر قزوینی به همراه فرزندشان را دارد و در حال حاضر ۲ مادر همراه با فرزندان خود در این خانه سکونت دارند.

عسگری در ادامه با اشاره به مدت اقامت افراد خشونت دیده در این خانه، می افزاید: افراد مقیم خانه امن از آن دسته بانوانی هستند که از ترس جانشان به این مرکز مراجعه کردند و یکی از اهداف این خانه، توانمند کردن بانوان است، معمولا اهالی خانه امن با کمک مددکاران بهزیستی در فواصل سه تا ۶ ماه مهمان خانه امن هستند و سعی داریم در این فاصله زمانی مددجویان را آماده برگشت به جامعه کنیم. وی ادامه می دهد: سلامت روحی افراد مقیم خانه امن یکی از اولویت های کاری مددکاران است و از همین رو افرادی که تازه وارد خانه امن می‌شوند،

لازم است به مدت یک تا ۲ روز تا رسیدن به ثبات روحی، مورد توجه ویژه قرار گیرند. خشونت دیدگانی که به یک دیگر مهر می‌بخشند عسگری در ادامه به تعامل مددجویان با یک دیگر اشاره و در این باره بیان می کند: مددجویان به قدری در زندگی شخصی خود مورد ظلم قرار گرفتند که در برخورد با یک دیگر بسیار مهربان هستند و گاهی می بینیم خودشان برای زخم های یکدیگر مرهم می شوند. وی همچنین در خصوص پذیرش افراد به خانه امن، بیان می کند: افرادی که در خانه امن پذیرش می‌شوند بدون شک شرایط ویژه ای را پشت سر گذاشته و مورد تایید بهزیستی قرار گرفتند همچنین افرادی که از این مرکز ترخیص شدند همچنان با خانه امن ارتباط دارند و مدام مورد نظارت و بررسی قرار می گیرند. مدیر موسس خانه امن قزوین می‌گوید: اغلب زنان خشونت دیده پس از مدتی اقامت در این مرکز توانمند و مستقل شده و در حال حاضر در کارگاه‌های خیاطی، آشپزی و شیرینی پزی مشغول به کار هستند و درآمدزایی دارند و طبیعتا با استقلال مالی اعتماد به نفس بیشتری نیز پیدا کرده اند.

معرفی و صحبت های خانم عسگری که تمام شد وارد سالنی شدیم که صدای خنده های پسربچه ای خردسال و دختری نوجوان می آمد، کسی چه می داند امروز که این کودکان می خندند چه روزها و شب هایی را با گریه و ترس سپری کرده اند. مادری که جان فرزندانش را در خطر می بیند زهرا بانویی ۳۷ ساله ای است که در خانه امن اقامت دارد و مادر این کودکان است. او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲۰ سالگی بر خلاف میل خانواده، با یکی از هم محلی هایشان ازدواج کرده و ۱۷ سال تن به زندگی با مردی داده که یک شَبَش، بدون کتک روز نشده است. وی ادامه می دهد:

در روزهای اول نامزدی ام متوجه شرور بودن همسرم شدم. خانواده ام در همان روزها نیز اصرار به متارکه داشتند اما احساس می کردم گرمای عشقمان به قدری زیاد است که سردی ها و شرارت ها را آب کند و از بین ببرد. زهرا که به گفته خودش، زمانی تصمیم به ترک این زندگی می گیرد که جان فرزندانش را در خطر می بیند، بیان می کند: بزرگترین ترس دختر ۱۲ ساله ام در زندگی، وجود پدرش در این دنیا است، هربار که دختر و پسرم از پدرشان کتک می خوردند، من احساس گناه می کردم و خودم را مسئول این مصیبت ها می دانستم. وی ادامه می دهد:

همسرم از ابتدای زندگی فحاش بود و دست زدن داشت و امروز هم که با دستور قضایی به خانه امن پناهنده شدم، مدام مرا به مرگ پدر و مادر و فرزندانم تهدید می کند اما من تصمیم خود را گرفته ام و برای جبران گذشته و حال خوب فرزندانم تلاش می کنم. خانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیت زهرا که بزرگترین دلهره زندگی اش، حضانت فرزندانش است، می گوید: مددکاران بهزیستی این وعده را به من داده اند که دادگاه حضانت فرزندانم را به من می دهد اما حتی اگر یک درصد این اتفاق نیفتد نمی دانم چطور می خواهم زندگی کنم. وی با بیان اینکه همسرش اعتیاد به مشروبات الکلی و شیشه دارد، می افزاید:

همسرم عادت داشت موتورسیکلت، گوشی و برخی وسایل برقی که معمولا آنها را از بازیافتی ها پیدا می کرد، به خانه بیاورد و از من و فرزندانم می خواست این گوشی ها را تعمیر کنیم و اگر تعمیر آنها آنطور که باب میلش بود پیش نمی آمد، به قدری ما را کتک می زد که در آن لحظه مرگ را آرزو می کردیم. بانوی دیگری که در خانه امن سکونت دارد،

به دلیل شرایط روحی نامطلوب راضی به مصاحبه با خبرنگار ایرنا نشد. منیژه راسخ روانشناس و فعال حوزه زنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص اثرات و تبعات خشونت بر زنان و دختران، افزود: حمایت از زنان و دختران برای داشتن آینده سالم و فساد ستیز باید مورد توجه مسئولان ارشد کشور و همچنین قانون گذاران جمهوری اسلامی قرار گیرد.

سلامت مادر در گرو سلامت جامعه وی با بیان اینکه دین اسلام دین مهربانی ها است و ریشه و پایه آن بر اساس عدل است، تصریح کرد: متاسفانه در برخورد با زنان نه تنها در ایران و استان قزوین بلکه در تمام دنیا و حتی کشورهای پیشرفته اروپایی شاهد تبعیض هایی هستیم که گاهی انسانیت را تحت شعاع قرار می دهند. راسخ ادامه داد:

سلامت روان مادر بر سلامت روان اجتماع تاثیر مستقیم دارد و این امر بر هیچکس پوشیده نیست، در خانه ای که اگر مادر به یک سرماخوردگی ساده مبتلا شود، تمام اهالی خانه مریض و کسل می شوند حالا اگر این مادر از سلامت روان بهره مند نباشد یا دارای انواع اختلالات روانی مانند افسردگی باشد،

بی شک فرزندان آن هم دچار اختلالات روانی می شوند. این روانشناس قزوینی همچنین تصریح کرد: تحصیلات پایین، مصرف الکل و مواد مخدر، قرار گرفتن در معرض خشونت در سن کودکی، غرور کاذب و احساس برتری، اختلال شخصیت ضد اجتماع و خیانت از عوامل شکل گیری خشونت است که در اشکال مختلف و در زمان های مختلف خود را نشان می دهد و صدمه های جبران ناپذیری به روح و روان اطرافیان خود وارد می کند. خانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیت راسخ با بیان اینکه زندگی با زوج خشونتگر بسیار سخت است، افزود: چنانچه رفتارهای افراد خشونت گر مورد معالجه و درمان قرار نگیرد؛ بسیار خطر آفرین است و می تواند منجر به صدماتی چون خودکشی، افسردگی و اختلالات اضطرابی، استرس شدید، سردردهای میگرنی، اختلالات گوارشی، مصرف الکل یا مواد مخدر به خصوص در نوجوانی و کودکی و همچنین بروز انواع بیماری ها مانند ام اس، انواع سکته ها و سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده یا نوزاد کم وزن برای اطرافیان خود به خصوص همسر شود.

وی ادامه داد: خشونت ابعاد مختلفی دارد، هر آنچه که باعث بشود حقوقی از دیگری نقض شود در دسته خشونت قرار می گیرد و تنها شامل ضرب و خوردهای فیزیکی نیست، محرومیت از تحصیل، محرومیت از اشتغال، فحاشی، تجاوز و مزاحمت، تحقیر، توهین و ترساندن نیز از جمله مواردی است که می توان از آنها به عنوان خشونت روانی نام برد.

نقش کم رنگ روانشناسان در کاهش آسیب های اجتماعی راسخ با بیان اینکه بی شک فرزندان خشونت دیده، به فردی خشونت گر در آینده تبدیل می شوند، اظهار داشت: ایجاد پشتوانه اجتماعی، تقویت فرهنگ، تصویب قانون های حمایتی و همچینین مشاوره های رایگان و ارزان قیمت می تواند تاثیر به سزایی در کاهش خشونت داشته باشد.

وی در همین خصوص افزود: هزینه های بالای مشاوره و روانشناسی و پذیرش نشدن بیمه در هزینه های روانشناسی باعث شده تا نقش روانشناسان در اجتماع کمتر شود و در نتیجه با مشکلاتی اجتماعی بی شماری رو به رو شویم. راسخ در خصوص درمان بیماران خشونت گر، تصریح کرد: درمان پرخاشگری و خشونت در افراد مختلف متفاوت است، خشونت و پرخاش در برخی افراد با گروه درمانی ها، جلسات مشاوره و در برخی دیگر از افراد با دارو و روش هایی مانند هیپنوتیزم قابل درمان و کنترل است. وی ادامه داد:

در هیپنوتیزم درمانی از قدرت تلقین برای دسترسی به لایه های عمیق تر فکر به منظور تأثیر گذاری مثبت در الگوهای ذهنی و رفتاری بیمار استفاده می شود که تاثیر به سزایی در روند درمانی فرد دارد. خشونت علیه زنان، معضلی پنهان در جامعه علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان قزوین نیز در این خصوص، گفت: خشونت علیه زنان و دختران از موضوعات پنهان و نادیده گرفته شده در سطح جهان می باشد، این خشونت ها معمولا ممکن است به دلیل ترس از فرد آزارگر یا مورد قضاوت قرار گرفتن توسط جامعه گزارش نشوند. وی با بیان اینکه عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی می توانند منجر به خشونت علیه زنان شوند، تصریح کرد:

به منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکب خشونت، مرکز خانه امن به عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان ایجاد شد. این مسوول ادامه داد: در این خانه، مداخلات به صورت کوتاه مدت برای پاسخگویی به نیازهای اساسی مانند خوراک، پوشاک، سرپناه و امنیت همچنین مداخلات بلند مدت مانند اقدامات تخصصی به منظور حمایت و توانمندسازی مراجعان انجام می شود و به صورت شبانه روزی در دسترس است. خانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیت وارثی همچنین گفت: در صورتی که هر بانوی خشونت دیده در خطر امنیت جانی باشد و امکان بازگشت به محل زندگی یا محلی که در آن خشونت دیده است نداشته باشد می تواند به صورت موقت در خانه امن همراه با فرزند خود (دختر بدون محدودیت سنی و پسر تا ۱۲ سال) با اخذ حکم قضایی پناهنده شود. وی گفت:

زنان و دختران در معرض خشونت یا خشونت دیده می توانند با خط ۱۲۳ که مربوط به اورژانس اجتماعی است تماس بگیرند تا مشاوران و مددکاران آموزش‌ دیده این مرکز، آنها را راهنمایی ‌کنند و در صورت نیاز به مراکز مختلف از جمله خانه امن ارجاع ‌دهند. این مسوول افزود: همچنین افراد خشونت دیده در صورت نیاز با اورژانس اجتماعی سیار و کارشناسان بهزیستی به محل مورد نظر ارجاع می‌شوند. آزارهای عاطفی و روانی، بیشترین میزان بروز خشونت وارثی همچنین بیان کرد: مرکز خانه امن در سال ۱۳۹۶ با هدف حمایت از زنان خشونت دیده در دو بخش نگهداری (خوابگاهی) و ارائه خدمات سرپایی (روزانه) در استان قزوین آغاز به کار کرد. وی ادامه داد: مرکز خانه امن به صورت رایگان و شبانه روزی، زنان خشونت دیده را نگهداری می کند یا به صورت غیر شبانه روزی تحت پوشش قرار می دهد و از طریق ارائه خدمات تخصصی نظیر مددکاری اجتماعی، روان شناسی و بهداشتی زمینه های توانمند سازی آنان را فراهم می کند.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین همچنین افزود: در این مرکز خدمت گیرندگان در بخش نگهداری، به مدت حداکثر ۶ ماه می توانند اقامت داشته باشند و از خدمات حمایتی و تخصصی بهره مند شوند. وی با بیان اینکه فرم قالب خشونت در استان قزوین، خشونت خانگی است، افزود: این نوع خشوت بین افراد خانواده و شرکای زندگی رخ می‌دهد که اغلب در درون منازل اتفاق می‌افتد. خانه امن قزوین، پناه زنان بیگانه با مفهوم امنیت وارثی ادامه داد:

خشونت خانگی به هر شکلی از خشونت توسط شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده صرف نظر از اینکه کجا اتفاق افتاده باشد اطلاق می شود و آمار پذیرش زنان و دختران خشونت دیده در خانه امن از ابتدای تاسیس تا پایان ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، حاکی از آن است که اغلب آزارها توسط همسر و درصد بسیار کمی توسط پدر یا سایر اقوام فرد خشونت دیده می باشد.

وی همچنین بیان کرد: بررسی های آماری بیانگر این است که بیشترین خشونت علیه زنان و دختران در پنج سال اخیر، مربوط به انواع آزارهای عاطفی و روانی است و در رتبه بعد، آزار جسمی قرار دارد. وارثی همچنین در خصوص سن زنان و دختران خشونت دیده، گفت: اغلب زنانی که تحت خشونت قرار گرفته اند و به خانه امن مراجعه کرده اند، بیش از ۳۰ سال سن دارند. ره آورد: مبارزه در برابر خشونت علیه زنان نیازمند برنامه‌های گسترده است، برای کاهش این پدیده باید زنان از حقوق اجتماعی خود و همچنین حمایت های دولت و وجود خانه های حمایتی مانند خانه امن آگاهی‌ لازم را داشته باشند. همچنین لازم است که دولت در اصلاح و بازنگری قوانین مربوط اقدام کند تا رسیدگی به پرونده‌های خشونت علیه زنان جنبه جدی تر از گذشته داشته باشد.

پست قبلی
کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی از اولوی ...
پست بعدی
سلسله جلسات دفاع از برنامه های جامع دفتر ...

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد