×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر در استان وجود دارد / کودک‌آزاری رتبه نخست آسیب‌های اجتماعی استان را دارد /۴۰۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی برای کودک‌آزاری در کرمان

  • 592
  • 0
18آبان
بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر در استان وجود دارد / کودک‌آزاری رتبه نخست آسیب‌های اجتماعی استان را دارد /۴۰۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی برای کودک‌آزاری در کرمانبیش از چهار هزار و ۵۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر در استان وجود دارد / کودک‌آزاری رتبه نخست آسیب‌های اجتماعی استان را دارد /۴۰۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی برای کودک‌آزاری در کرمان
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان این‌که در چند سال اخیر، کودک‌آزاری رتبه‌ی نخست آسیب‌ها در استان کرمان بوده است، گفت: «بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر در استان وجود دارد که هزار و ۴۰۰ نفر از این تعداد در ۶۱ مرکز به طور مستقیم توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تحول اجتماعی به نقل از گزارش برنا؛ عباس صادق‌زاده در مراسم آغاز به کار کلینیک دفاع و صیانت از حقوق کودک و شهروند در کرمان که با حضور معاون وزیر دادگستری برگزار شد، با اشاره به اینکه در یک‌سال گذشته بیش از چهار هزار مورد تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی مبنی بر کودک‌آزاری داشته‌ایم، بیان کرد: «دو برابر همین عدد نیز مواردی‌ست که به ما اعلام نشده و کسی آن‌ها را گزارش نکرده است و متاسفانه باید گفت که در چند سال اخیر، کودک‌آزاری رتبه‌ی نخست آسیب‌ها در استان کرمان بوده است».

 

وی افزود: «بسیاری از رخدادهای ناخوشایندی که امروز در جامعه‌ی ما اتفاق می‌افتد به‌دلیل این است که عملکرد، رفتار و نگاهمان پیشگیرانه نبوده و بحث پیشگیری در جامعه مغفول مانده در حالی‌که این موضوع بسیارمهم است».

صادق‌زاده با بیان این‌که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کودک فاقد سرپرست موثر در استان وجود دارد، ادامه داد :«۱۴۰۰ نفر از این تعداد در ۶۱ مرکز به طور مستقیم توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند که در بهترین شرایط جای پدر و مادر را پر نمی‌کنند».

وی اظهار کرد: «افتتاح کلینیک دفاع و صیانت از حقوق کودک و حقوق شهروندی در کرمان می‌تواند سرآغاز خوبی برای حمایت از کودکان و خصوصا کودکان فاقد سرپرست موثر باشد».

صادق‌زاده افزود: «آمار نگران‌کننده‌ی دیگر، آمار کودکان بازمانده از تحصیل است، در حالی‌که در قوانین ما تحصیل باید رایگان، سهل و در دسترس باشد، بیش از 600 نفر در مجموعه‌ی ما حضور دارند که به‌دلیل نداشتن سجل هویتی از تحصیل بازمانده‌اند که قطعا تعداد واقعی این بچه‌ها بیش از این عدد و رقم‌ها است».

 

وی یادآور شد: «بخش حاکمیتی وظیفه دارد درصدی از تولید ناخالص ملی را به آموزش، سلامت، تربیت و موارد مربوط به کودکان تخصیص دهد اما این خلا در کشور ما وجود دارد و کمتر از یک درصد از تولید ناخالص ملی به کودکان تخصیص داده می‌شود که اگر همین موضوع اصلاح شود اقدام پیشگیرانه صورت گرفته است».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: «جامعه‌ی ما در مباحث  اجتماعی سواد لازم را ندارد و این موضوع ربطی به سواد و تحصیلات و... هم ندارد، افراد جامعه‌ی ما آموزش‌های لازم را خصوصا در حوزه‌ی فرزندپروری و مهارت‌های زندگی ندیده‌اند و همین موضوع باعث بروز آسیب‌های مختلفی در این حوزه شده است، در حالی که مسائل اجتماعی را باید صادقانه گفت و کتمان این قضیه خودش آسیب اجتماعی است».

وی بیان کرد: «آمار دیگری که نگران‌کننده است بالا رفتن آمار کودکان بد سرپرست است به‌طوریکه در 61 مرکز نگهداری بهزیستی، هر سال 10 تا 15 درصد آمار کودکانی که در مراکز نگهداری می‌شوند تغییر می‌کند که در حال حاضر 18 درصد از کودکان بی‌سرپرست و 82 درصد بدسرپرست هستند و این موضوع بسیار قابل تاملی است ».

صادق‌زاده افزود: «کودکان تحت پوشش بهزیستی در سه بخش دچار مشکل هستند، بخش اول بحث آموزش این عزیزان است که نیاز به همکاری آموزش و پرورش و دادگستری دارد و آموزش و پرورش باید سختگیری‌های احراز مدارک هویتی بچه‌ها را کمتر کند که این موضوع با ایجاد تفاهم‌نامه‌ی سه طرفه میان بهزیستی، دادگستری و آموزش و پرورش قابل حل است».

وی ادامه داد: «بخش بعدی بحث شناسنامه‌ی هویتی این بچه‌هاست که نیاز به همکاری ثبت احوال دارد، اگر چه در مقطعی ثبت احوال بسیار خوب عمل کرد اما ما هم‌اکنون دخترانی داریم که به سن ازدواج و استقلال رسیده‌اند اما به دلیل نداشتن سجل هویتی نمی‌توان برایشان کاری انجام داد».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: «بخش سوم هم بحث سلامت کودکان است که نیاز به همکاری علوم پزشکی دارد، ما برای درمان این بچه‌ها که اکثرا هم با بیماری‌های سخت و معلولیت‌های مختلف به شیرخوارگاه سپرده شده‌اند با مسائل و مشکلات مختلفی روبه‌روهستیم مثلا برای درمان یک کودک در تهران که بیش از 4 ماه به طول انجامید مراقبین شیرخوارگاه 4 ماه در ماموریت به‌سر می‌بردند در حالی‌که می‌شد با یک هماهنگی، مراقبین دیگری از همان شهر برای وی در نظر گرفته شود و این انرژی، وقت و هزینه صرف بخش‌های دیگر شود».

پست قبلی
برکات بنیاد برکت/ اجرای ۸۵ پروژه عمرانی م ...
پست بعدی
سلسله جلسات دفاع از برنامه های جامع دفتر ...

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد