×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

ضرورت تحول رویکرد در بدنه ی میانی دولت

  • 608
  • 0
22آبان
ضرورت تحول رویکرد در بدنه ی میانی دولتضرورت تحول رویکرد در بدنه ی میانی دولت
امام جمعه مشهد مقدس گفت: مشکلات ممکلت احتیاج به اصلاحات اقتصادی دارد اما هیچوقت یک بدن نحیف و ضعیف را جراحی نمی‌کنند و ابتدا باید بدن را قوی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تحول اجتماعی به نقل از گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه مشهد مقدس که در حرم امام رضا (ع) برگزار شد،

ضمن تبریک سالروز میلاد مسعود امام حسن عسکری (ع)، اظهار کرد: رسالت امام عسکری (ع)،

ایجاد «زیست تمدنی اسلامی» بر اساس معارف اهل بیت بود. وی ادامه داد: در دوران کوتاه امامت امام عسکری (ع)، علی رغم همه مشکلات و محدودیت‌ها، ب

ا آموزه‌های خودشان زیست تمدنی اسلامی را بر اساس معارف اهل بیت در جامعه شیعه تثبیت کردند به طوری که شیعه در غیاب امام معصوم بتواند با تکیه بر سازندگی‌های ایشان، این زیست و زندگی تمدنی اسلامی را ادامه بدهد.

اصول زیست تمدنی اسلامی امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به خط سیاسی مطرح شده از سوی امام عسکری (ع) در زیست تمدنی اسلامی، خاطرنشان کرد: ایشان دو معیار شخصیت مدیریتی یک مدیر کامل برای جامعه اسلامی را بیان می‌کنند که اولین آن «شناخت حقوق مردم» و دومین آن، «تأمین حقوق مردم» است.

وی با تأکید بر این‌که شناخت حقوق مردم، قشر آسیب‌پذیر، کارگران و کارآفرینان و افراد در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و عرصه نخبگانی لازم است اما کافی نیست، گفت: ویژگی یک مدیر در این جریان، تأمین حقوق و وفای به حق مردم است. ایجاد تحول گفتمانی در دولت سیزدهم آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره گذشت صد روز از تشکیل دولت سیزدهم، تصریح کرد: در مقام ارزیابی نقاط مثبت و منفی عملکرد صد روزه دولت، این دولت خود را «دولت تحول» معرفی کرد و بنا شد در کشور تحول ایجاد کند که بزرگ‌ترین تحول شکل گرفته در این صد روز، «تحول گفتمانی» است. وی اضافه کرد: تا به الان رسم بوده که مردم دنبال حکومت بدوند ولی امروز برعکس شده،

حکومت دنبال مردم می‌دود و این تحول تنها در یک جریان حکومتی قوه مجریه نیست، در قوه مقننه و قوه قضائیه نیز شکل گرفته است یعنی شخص دوم حکومت بیاید در چادر سردِ یخ‌کرده یک کوچ‌نشین پاییزی که از همه دور افتاده‌تر است، بنشیند با آن کوچ‌نشین حرف بزند و نیازش را از زبان خودش بشنود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: این رفتار تبدیل به یک گفتمان در حکومت و سردمداران حکومتی شده است که محصول صد روز عملیات فرهنگی و اخلاقی و روش مدیریتی این دولت هست. وی با تأکید بر این‌که تحول در دولت تنها تحول گفتمانی نیست، تصریح کرد: جنبه دیگر تحول، «تحول عملیاتی و اجرایی» است که باید زندگی و جریان معیشت مردم متحول بشود، ولی متأسفانه این تحول عملیاتی در این صد روز هنوز انجام نشده است و زندگی مردم با گرانی‌های روز افزون با تلخ‌کامی می‌گذرد. چرا تحول اجرایی در کشور شکل نگرفت؟

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: البته معلوم است، در سه ماه نمی‌شود مشکلات چند وقته مردم و خطی که زندگی آنان را به سختی و مضعیغه زیستی دچار و جامعه را به جامعه‌ای آسیب‌پذیر مبدل کرده است را درست کرد اما امیرالمؤمنین فرموند «نمی‌توانید مثل من باشید اما می‌توانید به طرفش گام بردارید». وی با بیان این‌که اقدام کنید که مردم درصدی از شیرینی تحول در زندگی خودشان را لمس کنند، این موضوع باید اتفاق بیفتد اما چرا در عرض تحقق «تحول گفتمانی» در مدیریت کشور، تحول عملیاتی صورت نگرفت؟ عامل آن، بدنه سنگین و به زمین افتاده دولت است. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مشکلات زندگی و معیشت مردم جز با حرکت جهادی و فعالیت شبانه‌روزی حل نمی‌شود، گفت: بدنه سنگین پا به پای مسئولان جهادی نیامدند، عمدتأ مسئولان میانی باید به این مسئله توجه داشته باشند که با مدیریت جهادی دولت همراهی کنند.

عدم همراهی بدنه اجرایی با مدیریت جهادی وی با اشاره به آیه ۳۸ سوره توبه، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «ای مؤمنین، چرا وقتی به شما می‌گویند حرکت کنید و راه بیفتید، خودتان را به زمین می‌چسبانید و سنگینی‌تان را به زمین می‌اندازید»، امروز بدنه کارگزاری اجرایی مخاطب این آیه است که وقتی بناست کابینه با قدرت حرکت کند، چرا بدنه میانی یعنی آن آقای کارمند و مدیرکل نشسته‌اند؟

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: نباید این‌طور باشد که آقای وزیر بگوید «ما طرح و برنامه داریم و می‌خواهیم عمل کنیم، آقای کارمند عمل نمی‌کند»، به اداره می‌رسد، کار گیر می‌کند چون این بدنه میانی به زمین چسبیده و تکان نمی‌خورد!

وی با انتقاد از نحوه کار برخی کارمندان و کم‌کاری در ساعت کاری خود، بیان کرد: این‌ها آدم‌های تنها و تنبل هستند، کسانی هستند که دنیا را بر آخرتشان ترجیح می‌دهند، ساعت ۲ وقت اداره تمام می‌شود، ساعت یک از اداره خارج می‌شود، ساعت هفت باید اداره باشد، ساعت ۹ می‌آید، دولت جهادی با این بدنه نمی‌تواند کار کند.

التهاب معیشتی مردم را از بین ببرید نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به تیم اقتصادی دولت، گفت: مشکلات مملکت احتیاج به اصلاحات اقتصادی دارد که همه آن را قبول داریم، این اقتصاد بیمار برای درمان نیاز به جراحی اما هیچوقت یک بدن نحیف و ضعیفِ از کار افتاده را جراحی نمی‌کنند، ابتدا باید بدن را قوی کرد.

وی خاطرنشان کرد: التهاب زندگی و معیشت مردم را از این شرایط نجات بدهید، مردم نسبت به زندگی خود آرامش پیدا کنند و با تکمیل زیرساخت‌ها، ریشه دلال‌بازی، تبعیض‌گر و رانت‌خوار براندازی شد، آن‌وقت بدن قوی را جراحی کنید و بیماری را درمان کنید.

پست قبلی
تاکید رییس جمهور بر باز اجتماعی کردن مددجویان
پست بعدی
سلسله جلسات دفاع از برنامه های جامع دفتر ...

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد