×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

رفع محرومیت‌های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام در گلستان

  • 289
  • 0
9آبان
رفع محرومیت‌های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام در گلستانرفع محرومیت‌های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام در گلستان
 ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکنون نقش مهمی در رفع محرومیت‌های مناطق کمتر توسعه یافته، رونق تولید با ایجاد طرح های اشتغالزا و بهبود معیشت خانواده در شهرهای کمتر برخوردار ایفا کرده و گلستان از جمله استانهایی است که تاکنون از این ظرفیت بهره‌مند شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تحول اجتماعی به نقل از  ایرنا، برای بهره برداری هرچه بهتر از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پس از سه دهه فعالیت، زیر مجموعه هایی همچون بنیاد برکت و بنیاد احسان به منظور توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام المنفعه( عمومی) در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در استان ها فعال شده است.

بنیاد برکت که با بیش از یک دهه فعالیت به عنوان یک بازوی توانمند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نام برده می شود در این مدت دستاوردهای ارزنده ای در زمینه های مختلف داشته است از جمله می توان به سرمایه گذاری در مواردی از قبیل توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه فضای آموزشی از طریق تاسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی- مذهبی، خدمات بیمه ای، مالی و حمایتی، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی آحاد جامعه به ویژه ساکنان مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

همچنین بنیاد برکت در افق ۲۰ ساله جمهوری اسلامی با بهره مندی از امکانات و توانمندی های بالقوه و بالفعل کارآفرینان و بهره گیری کامل از ظرفیت سازمان های غیردولتی و عام المنفعه قصد دارد در توزیع مناسب درآمد و ایجاد فرصت های برابر، ارتقای نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته  اقدامات  موثری به انجام برساند.

تاکید بر توسعه اقتصادی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته با سرمایه گذاری و راه اندازی بنگاه های اقتصادی ، ایجاد فرصت های شغلی محلی و ممانعت از مهاجرت نیروهای بومی، مشارکت به شکل غیرتصدی گرایانه و غیرماندگار به کارآفرینان و سرمایه گذاران محلی، کمک به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار از طریق مشارکت مردمی و آموزشی در زمینه اصول و روش های صحیح شرکت داری، توجه ویژه به امور زیربنایی و ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی به عنوان مکمل فعالیت های اقتصادی از جمله ویژگی فعالیت این ستاد است.

به عنوان نمونه، مطابق گزارش اخیر معاونت توسعه اشتغال اجتماع محور بنیاد برکت، هشت هزار روستا و ۴۴۰ شهر در سراسر کشور زیر پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت قرار دارند و تاکنون ۱۲۵ هزار طرح اجتماع محور با سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در مناطق محروم راه اندازی شده که برای ۳۷۵ هزار نفر شغل به دنبال داشته است.

همچنین بنیاد احسان از دیگر زیر مجموعه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)در سال ۹۷ با نگاه نوآوری در ارایه خدمات اجتماعی و حل معضلات و آسیب های اجتماعی تاسیس شد تا به صورت تخصصی تر در حوزه اجتماعی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ورود کند. این بنیاد اکنون بیش از ۱۳ هزار گروه جهادی، خیریه، فعال اجتماعی و ثمن های حمایتی زیر پوشش دارد.

استان گلستان همچون دیگر استانها تاکنون در ۱۳ نقطه شهری و ۲۵۰ روستا در ۱۳ شهرستان از طرح هایی اثرگذار در حوزه های  توانمندسازی اقتصادی، ساخت مدارس، مساجد، امور زیربنایی و فرهنگی و سلامت، ساخت مسکن محرومان، مشارکت در ساخت مسکن جوانان و خدمات مالی و بیمه ای به روستاییان و ایتام بهره مند شده است ولی نیازمند حمایت بیشتر در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی است که می تواند بیش از پیش از این ظرفیت ستاد بهره گیرد.

اولویت بهبود معیشت مردم

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان گلستان گفت: اصل کار این ستاد در استان تلاش برای بهبود معیشت خانواده به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و به دنبال آن کاهش نرخ بیکاری در منطقه است.

محمد مهدی سلمان زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضرورت دارد بیش از اقدامات کنونی برای بهبود معیشت خانواده های نیازمند در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان، برنامه ریزی و گام برداشته شود که سرمایه گذاری ستاد در این راستاست.

رفع محرومیتهای اجتماعی و رونق اقتصادی خدمات ستاد اجرایی فرمان امام

ایجاد ۳ هزار فرصت شغلی

وی اظهارداشت: بنیاد برکت این ستاد برنامه ریزی کرده که در سال جاری در این استان سه هزار فرصت شغلی پایدار در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان ایجاد کند و اکنون طرح های اشتغالزا آن در ۱۲۰ روستای گلستان به اجرا در آمده به طوری که از ابتدای امسال ۶۸۰ فرصت شغلی با سرمایه گذاری ۳۴۰ میلیارد ریال ایجاد شده است.

به گفته وی در زمان حاضر یکهزار و ۸۰۰ پرونده ایجاد فرصت شغلی جدید توسط بنیاد برکت به بانک های عامل استان معرفی شده است.

سلمان زاده  ادامه داد: طی ۲۷ ماه اخیر در استان گلستان سه هزار و ۵۰۰ طرح اشتغالزا با سرمایه گذاری یک هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال توسط بنیاد برکت انجام شد و نظارت بر پایداری این طرح ها زیرنظر تسهیل گران طرف قرار داد صورت می گیرد.

وی با بیان این که متقاضیان ۴۱.۵ درصد از طرح های اشتغالزایی اجرا شده توسط بنیاد برکت در استان، بانوان هستند، بیان کرد: این طرح ها بیشتر در حوزه پرورش دام سبک، خدمات فنی و عمومی، پرورش دام سنگین، تولید پوشاک، پرورش ماهی و صنایع دستی سنتی بوده است.

وی اضافه کرد: روستا یا نقطه شهری محل اجرای طرح توسط کارگروهی در هر شهرستان با نظارت ستاد انتخاب شده و به ستاد اجرای فرمان حضرت امام در استان برای سرمایه گذاری با بهره گیری از ظرفیت ۲ بنیاد برکت و احسان، معرفی می شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)در گلستان گفت: مسوولان دستگاه ها در استان می توانند بهتر از گذشته از ظرفیت این ستاد برای محرومیت زدایی و رونق اقتصادی استان استفاده کنند، برای این که از سرمایه گذاری ستاد استفاده شود لازم است مسوولان بیشتر همسو شوند، این ستاد برای مشارکت در رفع محرومیت ها و جهش تولید، نقشه راه  مطابق سند آمایش سرزمین را دارد.

اولویت سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گلستان با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد استان در تولید انواع محصولات کشاورزی یادآور شد: در زمان حاضر سرمایه گذاری در ایجاد یا توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی به منظور ممانعت از خام فروشی و تولید ثروت برای اهالی، جزو اولویت نخست این ستاد است.

رفع محرومیتهای اجتماعی و رونق اقتصادی خدمات ستاد اجرایی فرمان امام

افزایش سبد حمایتی از تولیدات زراعی

سلمان زاده اضافه کرد: امسال سبد حمایتی ستاد از تولیدات زراعی در دیمزارهای استان از کلزا به گندم، جو و علوفه افزایش داده شد، این طرح حمایتی در سال زراعی قبل با زراعت کلزا  در ۲۰ هزار از  اراضی دیم شمال استان آغاز شد و امسال به ۷۰ هزار هکتار افزایش یافت که به بهره برداران در مناطق محروم خدماتی از جمله توزیع کود رایگان، تامین نهاده ها، ارایه تسهیلات یارانه ای خرید دستگاه های برداشت محصول و پرداخت بخشی از بیمه به بهره برداران طرف قرار داد، ارایه می شود.

در گلستان سالانه پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن محصولات کشاورزی در حوزه های مختلف از زراعی، باغی، دامی و شیلات تولید می شود که خام فروشی و ارزان فروشی محصولات یکی از دغدغه های بهره برداران است.

آمادگی برای رونق طرح های صنعتی راکد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در گلستان با بیان این که از طرح های صنعتی راکد در استان در صورت استقبال سرمایه گذاران، حمایت می شود، گفت: اجرای این طرح منوط به اعلام نیاز دستگاه های مرتبط در حوزه صنعت از این ستاد است که تاکنون برای استفاده از تسهیلات ستاد برای احیای طرح ها در استان، درخواستی نداشتیم.

به گفته وی تاکنون چهار طرح صنعتی استان شامل پرورش مرغ گوشتی تولید کنسرو زیتون و نهال زیتون و آجر ماشینی در قالب مشارکت در طرح های اقتصادی بنگاه محور در شهرستان های آزادشهر و مراوه تپه با ظرفیت اشتغالزایی یک هزار و ۱۸۰ نفر حمایت مالی شده است.

سلمان زاده اضافه کرد: مطالبه گری توسط ستاد در استانداری برای جهش تولید استان در دستور کار قرار دارد تا هرچه سریعتر مشکلات بنگاه های اقتصادی در منطقه حل شود.

مطابق گزارش مسوولان صنعت گلستان، در این استان ۲۷۷ واحد تولیدی به دلایلی مختلف از جمله نبود نقدینگی و فرسودگی ماشین آلات، نبود سرمایه در گردش، طی سال های اخیر نیمه فعال یا راکد بوده و نیازمند حمایت مالی برای بازگشت دوباره به رونق تولید هستند.

همکاری ۱۵۰ گروه جهادی با بنیاد احسان

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در گلستان گفت: اکنون ۱۵۰ گروه  جهادی با بنیاد احسان به منظور اجرای طرح های خدمات اجتماعی در حوزه های مختلف از جمله توزیع بسته های معیشتی، ارایه خدمات پزشکی و درمانی، حمایت از بیماران خاص، توزیع بسته های نوشت افزار تحصیلی و توزیع جهیزیه مشارکت دارند.

وی افزود: این درحالی است مشارکت برای اجرای طرح های بنیاد احسان در استان مشخصات ۴۵۰ گروه جهادی ثبت شده وجود دارد که با توجه به شرایط و نیازهای روز از ظرفیت آن ها استفاده می شود، اکنون خدمات این بخش با اولویت حل دغدغه ها در حوزه درمان بوده که تامین تجهیزات بیمارستان ها، پوشش هزینه درمانی زوج های نابارور، توزیع لوازم بهداشتی از جمله ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کروناست.

رفع محرومیتهای اجتماعی و رونق اقتصادی خدمات ستاد اجرایی فرمان امام به گفته سلمان زاده، ساخت بیمارستان برکت الزهرا (س) مینودشت یکی از طرح های موفق بنیاد برکت در استان گلستان در حوزه زیرساخت های درمانی به شمار می رود.

ستاد می تواند رافع موانع رونق اقتصادی باشد 

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام می تواند بیش از این در حوزه رونق اقتصادی این استان نقش آفرین شود.

ابراهیم کریمی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اگر مسوولان این ستاد بتوانند در گلستان حضور فعالانه داشته باشند به طور قطع بخش زیادی از موانع رونق اقتصادی پیش رو در منطقه را حل کنند.

وی ادامه داد: امروز در حوزه صنعت و صنایع تبدیلی، طرح های زیادی در گلستان بر زمین باقی مانده وجود دارد از جمله وجود تعداد زیادی صنایع راکد نیازمند مشارکت در حل آن هستیم و معتقدم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام می تواند رونق تولید را به این صنایع نیازمند، برگرداند.

وی تاکید کرد: در گلستان فرصت برای سرمایه گذاری نهادهایی از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در کنار دستگاه های اجرایی باید فراهم شود تا در شتاب بخشیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی منطقه بیشتر بهره برداری گرفته شود.

ستاد اجرایی فرمان امام حامی معلولان

مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام می تواند بیشتر از گذشته و موثرتر، خدمات اجتماعی را در حوزه های مختلف به جامعه معلولان از جمله این استان شمالی ارایه دهد، ورود ستاد برای رفع محرومیت زدایی از اقشار نیازمند یکی از فرصت ها محسوب می شود تا به عنوان بازوی توانمند در ارایه خدمات هر چه بهتر در کنار دستگاه های دولتی از جمله بهزیستی قرار گیرد.

سیدمهدی حسینی در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا افزود: در گلستان با توجه به وجود بیش از ۵۰ هزار نفر معلول زیر پوشش این اداره کل، نیازمند خدمات هرچه بهتر در حوزه های مختلف از جمله مسکن، معیشت، تهیه جهیزیه، توانبخشی، ایجاد مشاغل خانگی و حمایت از زنان سرپرست خانوار هستیم.

لزوم معرفی ماموریت های ستاد اجرایی

یک استاد دانشگاه گلستان در این ارتباط معتقد است ماموریت ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به خوبی میان نهادها و حتی مراکز آموزش عالی در استان ها به خوبی معرفی نشده و ضرورت دارد برای استفاده از این ظرفیت در محرومیت زدایی و توسعه مناطق در حوزه های مختلف، اطلاع رسانی جامع از خدمات آن صورت گیرد.

مصیب عباسی در گفت و گو با ایرنا افزود: پیشنهاد می شود مسوولان این ستاد در استان ها، اتاق فکر با بهره گیری از ظرفیت استادان دانشگاه ها در حوزه های مختلف راه اندازی کرده تا سرمایه گذاری این ستاد در هر استان به صورت بومی و در راستای شتاب بخشیدن به توسعه آن منطقه باشد.

وی همچنین بر ارتباط مسوولان ستاد با جامعه دانشگاهی در استان ها تاکید  و اضافه کرد: برقراری این ارتباط می تواند تاثیرگذاری ستاد را برای رفع محرومیت های اجتماعی و فرهنگی و رونق اقتصادی در مناطق در کشور با همراهی دستگاه های اجرایی پررنگ کند.

با این وجود، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، دارای توانمندی منحصر به فرد بوده که می تواند در کنار دستگاه های اجرایی و خدماتی، دغدغه های مسوولان دستگاه های دولتی را برای ارایه خدمات بهتر در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی به حداقل رسانده و تاثیرگذاری خود را در بازگشت امید به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته پررنگ جلوه دهد.

پست قبلی
معاون استاندار تهران: وحدت نیاز امروز ما ...
پست بعدی
سلسله جلسات دفاع از برنامه های جامع دفتر ...

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد