×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

  • تستتتتتتتت

    تستتتتتتتت

    48 05اسفند
  • تست

    تست

    50 05اسفند
  • گزارش تصویری تشییع پیکر شهید

    گزارش تصویری تشییع پیکر شهید

    411 07خرداد
  • دو گروه به خاطر من هلاک می شوند، محب مفرط و مبغض مفرط!

    دو گروه به خاطر من هلاک می شوند، محب مفرط و مبغض مفرط!

    317 10اردیبهشت

۱۲ میلیون دانش‌آموز در حاشیه؛ ۳.۵ میلیون دانش‌آموز در متن!

  • 265
  • 0
18اردیبهشت
۱۲ میلیون دانش‌آموز در حاشیه؛ ۳.۵ میلیون دانش‌آموز در متن!۱۲ میلیون دانش‌آموز در حاشیه؛ ۳.۵ میلیون دانش‌آموز در متن!
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت:هم اکنون تمام تلاش آموزش و پرورش برای ۳.۵ میلیون دانش‌آموز مدارس خاص است و ۱۲ میلیون دانش‌آموز دیگر رها شده و کمتر مورد توجه هستند و ۶۰ درصد جمعیت دانش‌آموزان دبستانی دولتی در کلاس‌های شلوغ درس می‌خوانند.

تحول اجتماعی،  تنوع مدارس در کشورمان و فعالیت انواع مدارس غیردولتی، دولتی خاص و دولتی عادی باعث شده است که "شهریه" مولفه‌ای کلیدی در بهره‌مندی از آموزش باکیفیت باشد؛ این وضعیت در شرایطی در کشور رو به تشدید است که اساساً پول، عاملی برای رتبه‌بندی کالا است و نه حق.

هم‌اکنون در کشور انواع مختلفی از مدارس داریم از جمله مدارس غیردولتی، مدارس وابسته به نهادهای مختلف، مدارس دولتی خاص در انواع «مدارس شاهد، سمپاد، نمونه دولتی» و مدارس هیئت امنایی و دولتی عادی.

مدارس شاهد و سمپاد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدارس نمونه دولتی با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تأسیس شده‌اند.

مجلس شورای اسلامی سال 1398 در طرحی به دنبال کاهش تنوع مدارس و دسته بندی آنها در دو نوع مدارس دولتی و غیردولتی بود و با وجود تصویب آن در مجلس اما از سوی شورای نگهبان رد شد.

در همین ارتباط قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تضعیف مدارس دولتی گفت: هم‌اکنون 15.5 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم که بیش از 80 درصد آنها در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند و حدود 3.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی و خاص حضور دارند.

وی افزود: تنوع مدارس در کشور بسیار زیاد است و باید ساماندهی شود البته سال 1398 این موضوع در مجلس مصوب شد اما در آخر به نتیجه نرسید البته در طرح مجلس باید حساسیت نسبت به تنوع مدارس موجود کمتر می‌بود به عنوان مثال به مدارس سمپاد اجازه فعالیت داده می‌شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون تمام تلاش آموزش و پرورش برای 3.5 میلیون دانش‌آموز مدارس خاص است و 12 میلیون دانش‌آموز دیگر رها شده و کمتر مورد توجه هستند همچنین مدارس دولتی امکانات و تجهیزات مناسبی در اختیار ندارند.

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا معلمان توانمند هم در مدارس خاص ساماندهی می‌شوند؟ عنوان کرد: مدارس خاص، معلمان توانمند را جذب می‌کنند و در بحث فضا و امکانات هم ابتدا این مدارس در اولویت هستند.

وی درباه ضعیف نگه داشتن مدارس دولتی به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده از سوی مسئولان گفت: ساماندهی تنوع مدارس الزامی است و بسیار ضرورت دارد. هم‌اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی مجوز ایجاد برخی مدارس خاص را صادر کرده‌اند و به نوعی همه در ایجاد تنوع مدارس نقش داشتند در حالیکه باید یک مرجع خاص این مسئولیت را بر عهده داشته باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مجلس می‌تواند برای کاهش تنوع مدارس ورود کند اما بهتر است دولت لایحه‌ای را برای ساماندهی تنوع مدارس و تقویت مدارس دولتی عادی ارائه دهد.

به گزارش تسنیم؛ علاوه بر فعالیت انواع مختلف مدارس در کشور، روند طی شده دبستان‌های دولتی در طول چند سال گذشته نشان‌دهنده افزایش جمعیت دانش‌آموزان حاضر در کلاس درس است و افزایش جمعیت کلاس‌های درس یکی از عوامل موثر در گرایش خانواده‌ها با توانایی مالی نسبی به سمت مدارس غیردولتی است.

کلاس‌های مدارس دولتی در دوره ابتدایی برای سال 92، 274 هزار و 376 باب بود که در سال 99 به 275 هزار و 601 باب رسیده است همچنین کلاس درس مدارس غیردولتی در سال 92، 35 هزار و 186 باب بود که در سال 99 به 76 هزار و 525 باب رسید.

طی این سال‌ها 41.339 باب کلاس درس به مدارس غیردولتی و 1.225 کلاس درس به مدارس دولتی اضافه شده است! و عمده ساماندهی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدارس دولتی با افزایش جمعیت کلاس‌های درس بوده است و اکنون جمعیت دانش‌آموزان در 45 درصد کلاس‌های درس دوره ابتدایی بالای 26 نفر است یعنی 60 درصد جمعیت دانش‌آموزان دبستانی دولتی در کلاس‌های شلوغ درس می‌خوانند.

هم‌اکنون میانگین تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی 30 نفر است که این تراکم در تهران 33 و در شهرستان‌های تهران بیش از 32 نفر است.

این وضعیت در شرایطی است که براساس مصوبات آموزش و پرورش، تراکم مطلوب در دوره ابتدایی 20 نفر و حداکثر تراکم 26 نفر است و با توجه به اهمیت این موضوع تأکید شده است در هیچ شرایطی جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی بالای 26 نفر نباشد!

پست قبلی
چند درصد از زنان و مردان ایرانی سیگاری هس ...
پست بعدی
برگزاری رویداد به رسم خادمی

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد