×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

احیای ارزش‌گذاری اسلام، زن را به سمت وظایف اصلی خود سوق می‌دهد

  • 500
  • 0
14تیر
احیای ارزش‌گذاری اسلام، زن را به سمت وظایف اصلی خود سوق می‌دهداحیای ارزش‌گذاری اسلام، زن را به سمت وظایف اصلی خود سوق می‌دهد
زهرا بیگدلی، کارشناس علوم تربیتی و فعال اجتماعی می‌گوید: اگر ارزشگذاری های اصیل اسلامی احیا شود و به تبع آن  نقش ها و وظایف اصلی زنان در خانواده و اجتماع  بازیابی و تبیین گردد، جامعه زنان خود به خود به سمت وظایف اصیل خود مانند فرزند آوری، تعهد نسبت به خانواده و عفت ورزی سوق پیدا خواهند کرد.

تحول اجتماعی؛  از آنجا که با بروز تهاجم فرهنگی و حملات بی امان و خزنده تبلیغی دشمنان در راستای هژمونی بر افکار مسلمین و فروپاشی بنیان خانواده به عنوان سلول بنیادین جامعه، هویت و کرامت زنان در سایه حملات و برنامه های جامع دشمنان‌، با بحران مواجه شد و فرهنگ غرب تمام توان و تلاش خود را مصروف داشت تا زن مسلمان را از هویت اسلامی خود دور کند‌، در شرایط فعلی احیائ هویت حقیقی زنان و به تناسب آن احیائ گفتمان نظام زن و خانواده از مهم ترین مباحث جامعه برای رسیدن به کمال می‌باشد.

 مادامی که این قشر ارزشمند که از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند هویت اصیل اسلامی و ملی خویش را باز نیابند و به درک صحیح و عمیق از مسئولیت‌های خطیر خود در قبال خانواده و جامعه نرسند به مسائل فرعی و درجه چندم سوق پیدا کرده  و چه بسا در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی تحت تاثیر تبلیغات سوئ و خزنده دشمنان اسلام و معاندین قرار خواهند گرفت.

زهرا بیگدلی، کارشناس علوم تربیتی و فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا پس از سال‌ها از گذشت انقلاب اسلامی همچنان با مشکلاتی در حوزه بانوان مواجه هستیم گفت: علی رغم اینکه درحال حاضر، به برکت حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی؛ در بخش های مختلف جامعه گروه های متعددی در حال مساله یابی،آسیب شناسی و تدوین برنامه‌های بی شماری برای مسئل حوزه زنان هستند ولی بخشی نگری و برطرف کردن مشکلات صنفی قشر خاصی از زنان باعث حرکت‌های ناپیوسته و ناهمگونی شده که در برخی قسمت ها منجر به بزرگ نمایی نیازهای دسته چندم زنان گردیده است و همچنین جزیره ای عمل کردن بسیاری از سازمانها و ارگانهای دلسوز و عدم تعامل و هم افزایی در فعالیتهای این حوزه بسیاری از خدمات گروه ها و کنشگران مردمی را هم بی نتیجه باقی گذاشته است.

بیگدلی در ادامه گفت: از سویی دیگر پیچیدگی‌های جدید جامعه چالش‌های متعددی در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان ایجاد نموده که  بعضا ساختار فرهنگی نامتناسب و ناما نوس با آموزه های اسلامی، فقدان الگوی فرهنگی مطلوب و تقابل با عوامل هم عرض جامعه را در پی داشته است.

این کارشناس تربیتی اذعان داشت : حال چنانچه  به موضوع بازیابی هویت زنان و احیائ گفتمان نظام زن و خانواده از نظر اسلام توجه  داشته باشیم در می یابیم ،اگر الگوی مطلوبی در این حوزه ترسیم و ارزشگذاری های اصیل اسلامی احیا شود و به تبع آن  نقش ها و وظایف اصلی زنان در خانواده و اجتماع  بازیابی و تبیین گردد و نگاه کریمانه  اسلام به زن درست معرفی شود؛ جامعه زنان خود به خود به سمت وظایف اصیل خود مانند فرزند آوری،تعهد نسبت به خانواده و عفت ورزی سوق پیدا خواهند کرد و بسیاری از نقاط ضعف با بهره گیری از فکر و توان این قشر اثر گذار به نقطه قوت و بسیاری از تهدیدات موجود در عرصه های اجتماعی کشور که عمدتا متاثر از نقش مضر و خطرناک فرهنگ بیگانه و نفوذ و رسوخ سبک زندگی غربی است ،در یک روند هدایت شده مبتنی بر تفکر راهبردی ،تبدیل به فرصت خواهد گشت.

 تدوین الگویی جامع برای زنان

این کنشگراجتماعی ادامه داد: اینجاست که زنان  جامعه ی ما با برخورداری از عزم ،توان و اراده ی خود در راستای نیازهای مهم جامعه برای حل مشکلات موجود، ایفای نقشی موثر و حائز اهمیت خواهند داشت و با لبیک به این فرموده مقام معظم رهبری که ؛ «جا دارد زن مسلمان با تأمل در مفاهيم و ارزشگذاري‌هاي اسلامي و با دقت در خطوطي كه در نظام اسلامي براي پيشرفت زنان و مردان پيش‌بيني شده است, هويت خود را بازيابي كند» پله های رشد را یکی پس از دیگری طی خواهد نمود.

این فعال اجتماعی یکی از راهکارهای تحقق چنین فضایی را تدوین الگویی جامع دانسته و گفت : الگو و نقشه جامعی که در آن تمام جوانب شخصیت ، نقش ها و توانمندی های زنان در نظر گرفته شده ، هدف مشخص باشد، وضع موجود  تبیین و وضعیت مطلوب  تدوین گردد می توانن خیلی از مشکلات را حل نماید.

بیگدلی گفت: در الگوی جامع بسیاری از تعاریف ما از ارزشهای حاکم بر فضای قشر زنان و خانواده باید تغییر می‌کند زیرا اقتضائات اجتماعی و تحمیل های فرهنگ وارداتی و همچنین تغییر ذائقه ی ناشی از تهاجم فرهنگی، گورهای مدرنی برای زنان ما کنده‌اند که ماهیتا تفاوتی با گورهای عصر جاهلیت ندارد! در ظاهر بسیار آراسته ، زیبا و فریبنده و  برخوردار از ارزش به نظر می رسند ولی در باطن و عمق قضایا عامل ویرانی روح معنویت در  خانواده ها هستند.

او تاکید کرد: در تدوین این الگو شرایط تاریخی‌، جغرافیایی‌، فرهنگی‌، اقتصادی و اجتماعی باید مد نظر قرار بگیرد  و خیلی از ارزشها احیا شده و ارزشگذاری شوند مانند ارزش کار در خانه برای زنان... در این الگو و شیوه عمل همه جوانب فطری و جسمی زنان باید سنجیده گردد و مد نظر قرار گیرد  تا خیلی از مشاغل که حفظ فضای عفت و حیای بانوان وابسته شاغل بودن عده ای دیگر از آنان در آن شغل است به عنوان ارزش معرفی شود تا ضمن حضور و فعالیت اجتماعی زنان که نیمی از ظرفیت نیروی انسانی جامعه هستند در اجتماع‌، کرامت و هویت آنان نیز خدشه دار نشده و انجام کارهای سخت مردانه دیگر برای بانوان ارزش محسوب نشود....فرزند آوری و فرزند داری نه یک وظیفه تحمیلی و دست وپا گیر که یک حرمت و وجاهت معرفی شود و مواردی ازاین قبیل.

بیگدلی گفت: این الگو در عین جامع نگر بودن و توجه به اهداف کلان به لحاظ روش شناختی‌، حداکثر بازدهی از منابع‌، امکانات و ظرفیتهای موجود، هر چند محدود را مد نظر قرار می‌دهد و شیوه ی تحقق اهداف و چگونگی فراگیری و پیوستگی آنها را بر اساس ارتباط و هماهنگی ارگانیک و نظمی اندام واره فراهم می‌ند و از این رو هر یک از مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی باید نقش ، جایگاه و نسبت  خود را در نسبت با این الگو پیدا کنند و  دقیقا بر مبنای نقش، مختصات و جایگاه خود  در تحقق آن ایفای نقش نمایند.

بیگدلی گفت: تدوین الگو در حوزه ی احیا  نظام زن و خانواده از منظر اسلام  و گفتمان سازی آن و البته ریل گذاری و تصویب قوانین لازم جهت تسهیل اجرایی شدن این الگو و گفتمان سازی، همگی باید توامان صورت گیرند، زیرا نقص در قوانین و یا عدم پارادایم سازی در هر یک از این حوزه ها ، گوشه ای از این پازل را با خلا مواجه خواهد کرد.

گفتمانی از جنس اسلام

این کارشناس تبیین کرد: از آنجا که شرط اصلی تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در هرعرصه‌ای ، گفتمان سازی می باشد در حوزه نظام زن و خانواده نیز گفتمان سازی گام اول است. در راستا ی هدایت افکار ملت در جهت یک گفتمان، روحانیون‌، بزرگان‌، اساتید دانشگاه‌، فرزانگان و نخبگان، بیشترین تاثیر را بر عهده دارند، زیرا آنها هستند که می‌توانند فکر ملت‌ها را به یک سمتی هدایت کنند که مایه نجات و یا گمراهی شود. شرایط حصول یک گفتمان نیز تبیین لازم به صورت علمی و منطقی است البته وسیله تامین و تضمین آن نیز برنامه‌ها و برنامه ریزان متعهد و انقلابی هستند.

او در پایان اظهار داشت: اگر گفتمان نظام زن و خانواده از منظر اسلام  درست گفتمان سازی شود یعنی این  مفهوم و معرفت  در برهه ای از زمان در جامعه همه گیر بشود،  یک حرکت تهاجمی در مقابل جنگ نرم و نگاه غلط غرب به زن به راه خواهد افتاد . لیکن با عنایت به شرح ارائه شده توفیق در عملکرد و حصول نتایج مطلوب و افزایش اثر بخشی و کار آیی برنامه ها نیازمند عزم همگانی و مشارکت فعالانه و هم افزای تمام گروه های مردمی و دستگاه های مرتبط و مراکز تاثیر گذار می باشد به گونه ای که نهادهای فرهنگی و اجتماعی دخیل در برنامه های امور زنان جامعه همچون منظومه ای متحدالمدار ؛با تلاش و همتی مضاعف ، در تدوین الگو ،گفتمان سازی و ریل گذ اری  « نظام زن و خانواده » از دیدگاه اسلام  ، هر کدام به قدر تواناییها، ظرفیتها ، سعه و شعاع قدرتی که در اختیار دارند، انجام وظیفه کنند .

پست قبلی
خاموشی دوربین‌های کنترل عوارض به دست ...
پست بعدی
برگزاری جلسه شورای اجتماعی استان سمنان

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد