×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

بدون نسل شناسی نمی‌توان برنامه ریزی فرهنگی کرد

  • 315
  • 0
19آذر
بدون نسل شناسی نمی‌توان برنامه ریزی فرهنگی کردبدون نسل شناسی نمی‌توان برنامه ریزی فرهنگی کرد
دومین نشست فرهنگی_اجتماعی ایوان شهر با موضوع «تاریک و روشن‌های نسل z» در ایوان شمس برگزار شد.

این نشست صبح روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه به همت اداره کل مطالعات اجتماعی فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در سالن اشراق مجموعه ایوان شمس برگزار شد.


ظهور و بروز برخی از کنش‌های اجتماعی پس از فوت مرحومه مهسا امینی، شکل گیری برخی اعتراضات و ناهنجاری‌ها در بستر جامعه و فضای مجازی و نقش نوجوانان در این زمینه، از جمله مسائلی هستند که برای تحلیل و بررسی بیشتر و بهتر آن‌ها باید به مباحث نسل شناسی و تاثیرات رسانه ای آن ورود پیدا کرد.

دکتر سید علی موسوی، پژوهشگر علوم اجتماعی و رسانه، به عنوان کارشناس این نشست تخصصی، برای مخاطبان این همایش که از مدیران و فعالان فرهنگی بودند، از نسلی که در جریانات اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفت سخن به میان آورد، نسلی که در عصر ارتباطات پرورش یافته، و دنیای دیجیتال، همبستگی‌های او با باورهای خانوادگی و گذشتگان را منقطع کرده است.

نسلی که به عنوان نسل مدیا شناخته می‌شود و شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها برای او الگو ساز هستند، این نسل که متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ میلادی هستند، در طبقه بندی نسلی، به عنوان نسل z شناخته می‌شوند و در رویکردهای فرهنگی آن گونه که باید درک نشده اند.

دکتر موسوی در این نشست گفت: بدون نسل شناسی نمی‌توان برنامه ریزی فرهنگی کرد و بدون ابزار درست نمی‌توان کار فرهنگی کرد، وی نسل z را نسل ارتباطات دانست و افزود: نسل گذشته، بدون شناخت رسانه و بدون ابزار دیجیتال نمی‌تواند با این نسل ارتباط بگیرید.

موسوی در این نشست که جمعی از فعالان و مدیران فرهنگی اجتماعی هم در آن حضور داشتند، نسل z را نسلی تیتر خوان دانست و اضافه کرد: این نسل، نسلی ست که صبوری کمتری نسبت به گذشته دارد، در کوتاه ترین زمان ممکن ارتباط می‌گیرد و اطلاعات دریافت می‌کند و عدم شناخت او و ابزارهایی که به آن وابستگی دارد، باعث عدم نیازسنجی درست این نسل می‌شود.
همچنین موسوی معتقد است فعالان فرهنگی  برای ارتباط با نسل z, باید از رسانه هراسی اجتناب کنند و به جای پاک کردن صورت مسئله، رسانه و فضای مدیا را به عنوان واقعیت وجود بپذیرند و با سنجیدن ذائقه نسلی و نیازسنجی‌ها، سبد تربیتی این نسل را پر کنند.
در پایان این نشست، دکتر موسوی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه، بر لزوم استمرار این جلسات و هم افزایی بیشتر مدیران و فعالان فرهنگی در این زمینه تاکید کردند.

لازم به ذکر است سلسله برنامه‌های پژوهشی_ اجتماعی ایوان شهر، به میزبانی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هر هفته در مجموعه ایوان شمس برگزار می گردد و پذیرای تمامی علاقه‌مندان موضوعات اجتماعی است.

 

پست قبلی
باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی با مبن ...
پست بعدی
سلسله جلسات دفاع از برنامه های جامع دفتر ...

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد