×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

هر چقدر در محله جلسه قرآن زیاد شود خوبی‌ها زیاد می‌شود

  • 227
  • 0
7مرداد
هر چقدر  در محله جلسه قرآن زیاد شود خوبی‌ها زیاد می‌شودهر چقدر در محله جلسه قرآن زیاد شود خوبی‌ها زیاد می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین شغلی مسئول میز قرآن قرارگاه مردمی تحول اجتماعی گفت: هم از نظر علمی و هم از نظر تجربی ثابت شده است که وقتی قرآن در وجود نوجوان‌، جوان‌، زن خانه‌دار جا می‌گیرد قدرت تصمیم گیری این ادم بالا می‌رود.

قرارگاه تحول اجتماعی؛  شغلی مسئول میز قرآن قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در خصوص اردو طرح طوبی و فصل شد می‌گوید: مخاطب این اردو از بین چهار شبکه ما که اولی شبکه طوبی هست و متشکل از دختران جوانی است که به صورت مداوم کلاس دارند و شبکه دیگر شبکه فصل رشد است که شامل مربیان ما می‌شود که این اردو مختص این دو شبکه است. ما شبکه پسران هم داریم که در حال حاضر اردویی برای انها نداریم  و شبکه اخر ما شبکه رابطان و راهبران است .

او در مورد ابعاد این اردو گفت:  شبکه سازی ما به این شکل است که وقتی طی مراحل پیچیده‌ای این افراد گزینش می‌شوند و بعد مصاحبه و پذیرش می‌گردد برای انها یک دوره ازمایشی برگزار می‌شود و بعد هم یک ازمون دارند تا پذیرش نهاییآن‌ها صورت بگیرد و زمانی که پذیرش نهایی انجام شد افراد در دوره های مجازی ما شرکت می‌کنند، در مرحله بعدی  ما یک اردوی جذب و اعتماد سازی برگزار می‌کنیم این اردو همان اردوی اعتماد سازی فصل رشد و طوبی بود. اینها بعد از این اردو در دو دوره مجازی شرکت می کنند و بعد دوباره یک اردوی حضوری دارند.

شغلی در خصوص اهداف و محتوای برگزاری طرح طوبی گفت: اینها سه موضوع معارفی یا بینشی یاد می‌گیرند که عبارت است از معارف قرآنی، معارف و سیره اهل بیت (ع) و سیره علما و شهدا . اینها معارفی هست کی طی دوره‌های مجازی یاد خواهند گرفت. در این دوره‌ها سه دسته مهارت هم آموزش می‌بینند که شامل مهارت‌های عمومی مثل ارتباط اجتماعی و تند خوانی و ... دسته دوم مهارت‌های مقدماتی قرآنی مثل روخوانی و علوم قرآنی است و دسته سوم مهارت‌های تخصصی قرآنی است که شامل حفظ‌، تفسیر، تدبر و ... است.

این کارشناس حوزه قرآنی افزود: اینها ترکیبی از محتوای دوره های مجازی و اردو های حضوری ما است . این محتوا هم در طرح طوبی هم فصل رشد ارائه می‌شود با این تفاوت که مهارت‌های طرح طوبی مهارت‌های دخترانه است اما در فصل رشد مهارت‌های کلاس داری‌، مربیگری‌، جذاب سازی و مهارتهای این چنینی است .

شغلی در پاسخ به این سوال که نقطه ارتباط میز شما یعنی میز قرآن با مسائل اجتماعی چیست؟ گفت: ما معتقدیم قرآن نقش درمانگری و پیشگیری دارد‌، نقش پیشگیری در قرآن همان آیاتی از این قبیل هست که میفرماید : إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم (سوره اسراء) یا در جای دیگر در سوره نور می‌فرماید : يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ یعنی خداوند با نورش همه را هدایت می‌کند . اعتقاد ما این است که قرآن به ذاته نقش پیشگیری در آسیب های اجتماعی دارد . به هر مقدار که قرآن در یک منطقه زیاد می‌شود به همان مقدار آسیب های اجتماعی در آنجا کم خواهد شد .

او ادامه داد: چون هم از نظر علمی و هم از نظر تجربی ثابت شده است که وقتی قرآن در وجود نوجوان‌، جوان‌، زن خانه‌دار جا می‌گیرد قدرت تصمیم گیری این ادم بالا میرود .

این کارشناس خاطرنشان کرد:حداقل ما چند هزار نوجوان در خدمتشان بودیم چندین هزار معلم و مربی که در سراسر کشور در خدمتشان بودیم آنها این را تأیید می‌کنند، خود حقیر حدود چهارصد مدرسه رفتم آنها این را تایید می‌کنند که دانش آموزان قرآنی نسبت به سایرین از نظر دوری از مشکلات و آسیب‌ها از نظر رشد علمی و اخلاقی و ... چندین پله جلوتر هستند. همین امروز بنده در تهران در یک جمعی از دوستان تربیتی مدرسه محور بودم کاملا این تایید می کردند که بچه های قرآنی با بقیه تفاوت دارند . ببینید ما به این می‌گوییم نقش پیشگیری خود به خود قرآن باعث پیشگیری می‌شود که خودش میفرماید : إن الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر (سوره عنکبوت).

شغلی در پاسخ به این سوال که کدام محور قرآن باعث پیشگیری می‌شود اذعان کرد: ببینید ما می‌گوییم انس عمومی آحاد جامعه با قرآن یعنی هر کسی به قرآن نزدیک بشود، حالا یکی میرود حافظ می‌شود یکی می گوید من روزانه ختم قرآن دارم یک نفر تفسیر کار می‌کند. همین که معارف قرآن در وجود کسی بیاید قدرت تصمیم گیری و جلوگیری از انحرافات خود به خود اتفاق می افتد. ما به این می گوییم نقش پیشگیری‌، به مقداری که جلسه قرآن در محله زیاد بشود به همان مقدار نظام ربط رشد می‌کند صله رحم زیاد میشود و وقتی که این زیاد بشود آسیب‌های اجتماعی‌، مشکلات اجتماعی‌، افسردگی، دزدی و ... کم خواهد شد بجای آن چه چیز زیاد می‌شود؟ صله رحم زیاد م‌یشود بجایش اطلاع از حال یکدیگر زیاد می‌شود نظام ربط تقویت می‌گردد ، صندوق قرض‌الحسنه راه می‌افتد، جلسه قرآن خودش می‌شود کانون معرفی دختر و پسر برای ازدواج‌. ما میگوییم در محله هر چقدر جلسه قرآن زیاد بشود خوبی ها زیاد می‌شود.

پست قبلی
فقط امام زمان(عج) ما را یاری کند
پست بعدی
برگزاری جلسه شورای اجتماعی استان سمنان

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد