×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

تحول در محلات حاشیه نشین کشور حاصل نخواهد شد مگر با تغییر نگرش و تحول همزمانی در ده عرصه

  • 466
  • 0
15مرداد
تحول در محلات حاشیه نشین کشور حاصل نخواهد شد مگر با تغییر نگرش و تحول همزمانی  در ده عرصهتحول در محلات حاشیه نشین کشور حاصل نخواهد شد مگر با تغییر نگرش و تحول همزمانی در ده عرصه
ابراهیم نورمحمدی رئیس کارگروه حاشیه نشینی و مناطق حاد و بحرانی وزارت کشور گفت:  بر اساس گزارشات میدانی قیمت 25 گرم تریاک از 300 هزار تومان به یک میلیون 300 هزار تومان رسیده و معادل آن 20 هزار تومان شیشه نعشگی دارد، بنابراین مقابله با حوزه مواد مخدر مخصوصا مواد صنعتی به شدت احساس می‌شود.

تحول اجتماعی، ابراهیم نور محمدی رئیس کارگروه حاشیه نشینی و مسئول قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در جلسه شورای اجتماعی کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار گردید خلاصه ای از عملکرد کارگروه مربوطه ارائه نمود و گفت: ما بعد از ده‌ها جلسه با نمایندگان تمام دستگاه‌ها از هزار و 100 محله که سازمان باز آفرینی شهری مشخص کرده است، 330  محله حاد و بحرانی را مشخص کردیم که از این 330 محله حدود 40 محله حاشیه نشین مطلق و مابقی محلات حاشیه نشینی به معنای عام می باشند. 3 تا 110 محله اولویت برنامه برای اقدام مشترک تمام دستگاه‌ها قرار گرفته که در هر اقدام نقش مردم مشخص شده است.

او همچنین با اشاره به رویکرد مردمی کارگروه و مداخله هوشمند برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، گفت: در این مداخله هوشمند ما معتقدیم در  10 عرصه باید همزمان ورود پیدا کنیم که  نقش تمامی دستگاه‌ها را در این عرصه‌ها مشخص شده  و  معتقدیم باید محله در این 10 عرصه ارتقا پیدا کند تا بتواند به معنای تحول به سمت پیشرفت حرکت کند. 


نورمحمدی  1.معنویت اخلاق،  2.هویت محلی، 3.کالبد زیر ساختی، 4.امنیتی _انتظامی، 5.حقوقی_ قضائی، 6.اقتصادی _معیشتی، 7.سبک زندگی، 8.خدمات اجتماعی، 9.علمی_ تربیتی، 10.سلامت اجتماعی و بهداشت  را 10 عرصه تحول به سمت پیشرفت در محله عنوان کرد و گفت که در این عرصه‌ها هم نقش مردم و هم نقش سازمان‌ها و نهاد ها مشخص شده است.


رئیس کارگروه  همچنین در این جلسه گزارشاتی از گرایش مصرف کنندگان مواد مخدر به مواد صنعتی به دلیل گران شدن مواد سنتی  خبر داد و گفت: بر اساس گزارشات میدانی به طور میانگین قیمت 25 گرم تریاک از 300 هزار تومان به یک میلیون 300 هزار تومان رسیده و معادل آن 20 هزار تومان شیشه نعشگی دارد، و متاسفانه برگشت و بهبود در مواد سنتی در دنیا بین 3 تا 5 درصد است ولی متاسفانه بهبود معتادین به مواد صنعتی به ندرت اتفاق می افتد بنابراین مقابله با حوزه مواد مخدر به شدت احساس می‌شود.


او گفت: در سال گذشته از  6 هزار میلیاردی که  برای این موضوع اختصاص پیدا کرده بود  تنها 1 هزار 500 میلیارد تومانی آن محقق شد و متاسفانه بودجه این امر مهم امسال هم کاهش چشمگیر داشته است و برای جنگ همه جانبه اجتماعی تحمیلی به ایران اسلامی بودجه بیشتری نیاز است.


نورمحمدی گفت: اصول ما در انقلاب اسلامی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تببین شده به عنوان مثال ما در حوزه حاشیه نشینی، ما حاشیه را متن جامعه می‌دانیم  که مردم به آن رانده شدند یا در حوزه اعتیاد نظر ما نسبت به قاچاقچی و  مسببین آلوده کردن جوانان کشور ،  جرم انگارانه است  اما در نگاهمان معتادان مبتلا شده به این آسیب را دختران و پسران خود میدانیم و برای نجات و بهبودی آنان همچون عضوی از خانواده مان تلاش میکنیم یا در حوزه کار مخالف کار  کودک نیستیم بلکه مخالف استثمار کودک هستم و بر خود فرض میدانیم که تمام کودکان در حال استثمار را نجات دهیم ولی سوال ویژه ما از دنیا این است 85 درصد این کودکان در ایران از مهاجرین عزیز هستند، چه کسی آنها را آواره کرده ، جز نظام سرمایه داری و دیکتاتوری غرب؟!.


او در حوزه کار زنان  گفت: برخی از کارمندی‌ها، شغل‌های فنی و  غیره زنانه نیستند و با روحیات آنان سازگار نیست و ما قائل به این هستیم که زنان باید در مشاغل راحتر و زنانه مثل پزشکی، بهداشت، معلمی و غیره به کار گرفته شوند .


نورمحمدی در انتها ضمن قدر دانی از تلاش های شبانه روزی برادران و خواهران وزارت خانه ها مخصوصا وزارت کشور ، از ریاست محترم جمهور حضرت آیت الله رئیسی درخواست  داشت  که شورای عالی اجتماعی بعدی با موضوع خاص ، ویژه ی حاشیه نشینی برگزار گردد  و در مورد بودجه های فوق العاده اجتماعی  برای دستگاه‌های مرتبط علاوه بر بودجه جاری ، تصویب و تسریع  شود و  همچنین  برنامه جامع  حاشیه نشینی مصوب در کارگروه مربوطه  به صورت 5 ساله در آن شورا به تصویب برسد.

در پایان رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تمرکز مدیریت کاهش آسیب‌های اجتماعی و رصد مسائل و آسیب‌ها در شورای اجتماعی کشور، بر اجماع و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توان اجرایی و کاری دستگاه‌ها، برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح _ شنبه چهاردهم مردادماه_ در جلسه شورای اجتماعی کشور، با تاکید بر چابکی و کارآمدی این شورا، تحول و کار جهادی را نیاز ضروری شورای اجتماعی برای موفقیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.

پست قبلی
هر چقدر در محله جلسه قرآن زیاد شود خوبی& ...
پست بعدی
برگزاری جلسه شورای اجتماعی استان سمنان

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد