×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

  • تستتتتتتتت

    تستتتتتتتت

    48 05اسفند
  • تست

    تست

    50 05اسفند
  • گزارش تصویری تشییع پیکر شهید

    گزارش تصویری تشییع پیکر شهید

    411 07خرداد
  • دو گروه به خاطر من هلاک می شوند، محب مفرط و مبغض مفرط!

    دو گروه به خاطر من هلاک می شوند، محب مفرط و مبغض مفرط!

    317 10اردیبهشت

رشته علوم قرآنی بیشترین بیکار را در کشور دارد

  • 278
  • 0
2اسفند
رشته علوم قرآنی بیشترین بیکار را در کشور داردرشته علوم قرآنی بیشترین بیکار را در کشور دارد
بر اساس آمار طرح پایش اشتغال فارق التحصیلان دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱  بیشترین میزان بیکاری در مقطع کاردانی و کارشناسی مربوط به رشته‌های  علوم انسانی و علوم پایه است.

بنیاد تحول اجتماعی؛ بر اساس آمار که طرح پایش اشتغال فارق التحصیلان دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده، بیشترین میزان بیکاری در مقطع کاردانی و کارشناسی مربوط به رشته‌های نظیر علوم قرآنی، تاریخ و نظیر این رشته‎‌‌ها است.

در گزارشی که خبرگزاری تسنیم از این پالایش منتشر گرده آمده، ایجاد نظام اطلاع رسانی و آگاهی بخش به دینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی به منظور شفاف  سازی و آگاهی بخشی و همچنین رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته های آموزشی می تواند در کاهش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی موثر باشد.از این رو  معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم  طرح پایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را با حضور 72 دانشگاه در سال 1401 آغاز کرده است.

یکی از مشکلات فارغ التحصیلان این است که بلافاصله بعد از پایان تحصیلات  دانشگاهی جذب  کار نمی شوند.

بیشترین درصد اشتغال در مقطع کاردانی مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، حسابداری، مهندسی کشاورزی و مهندسی معماری است. اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و علوم کشاورزی هستند.بیشترین میزان بیکاری در این مقطع نیز مربوط به رشته‌های نظیر علوم قرآنی تاریخ و مانند آن است که بازار کار مناسبی در کشور ندارند.

همچنین بیشترین درصد اشتغال در مقطع کارشناسی مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، حسابداری مهندسی کشاورزی، مهندسی معماری، مکانیک، مدیریت و … است.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز بیشترین درصد اشتغال مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر مهندسی صنایع حسابداری هنر و مهندسی برق است.همچنین بیشترین میزان بیکاری در این مقطع نیز مربوط به شاغلین با رشته‌های تاریخ، الهیات و معارف اسلامی و مهندسی منابع طبیعی است.

بیشترین درصد اشتغال در مقطع دکتری مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم اجتماعی، مهندسی شیمی، مهندسی هوافضا است.همچنین کمترین میزان اشتغال نیز مربوط به رشته‌های همانند زیست شناسی، مهندسی منابع طبیعی و تاریخ است.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در بین گروه های عمده رشته های تحصیلی بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه های معماری و ساختمانی با 26.1 درصد، هنر با 24.5 درصد و علوم زیستی و رشته های مرتبط با 24.1 درصد است. بیشترین نرخ بیکاری استانی جمعیت دانش آموختگان و یا در حال تحصیل مربوط به استان های کرمانشاه با 28.5درصد و کردستان با 25و5 درصد و کرمان با 24و4 درصد است.

به طور کلی مشاهده می‌شود در تمامی مقاطع تحصیلی در رشته های فنی و مهندسی درصد اشتغال بالاتری مشاهده می شود در رشته های علوم انسانی و علوم پایه درصد اشتغال کمتر است.

پست قبلی
نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد+آمار
پست بعدی
برگزاری رویداد به رسم خادمی

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد