×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

گام اول

  • 1
6اردیبهشت
حال که با مفهوم فرکتال و رسانه خرد و محلی آشنا شدیم به سراغ شرح گام اول می رویم. ما در اولین قدم برای رسیدن به اهداف ذکر شده بر آنیم تا با ایجاد رسانه های کوچک محلی فرکتال رسانه ای بسازیم. یعنی با راه اندازی کانال و پیج در شبکه های مختلف اجتماعی برای هر محله و شهر به تولید محتوای اختصاصی برای آن محله وشهر بپردازیم. لازم به ذکر است که در هر مقطع زمانی هر کدام از شبکه های اجتماعی و یا اقسام رسانه که فراگیر است، رسانه ی محلی بر آن بستر قرار خواهد گرفت. در این شرایط رسانه های بزرگتر نقش ضریب دهی و اعتبار بخشی بیشتر به محتواهای تولیدی در رسانه های خرد را دارد. در واقع ضریب دهی امری دو طرفه است، هم از بالا به پایین و هم از پایین به بالا.  این رسانه چه در سطح استان یا شهر و چه در سطح محله باید در دو چهره ظاهر شود. در واقع ما در پی این هستیم که یک کانال و صفحه برای هر شهر یا محله داشته باشیم که عمومی است اما تمرکز به مسائل اجتماعی دارد. این رسانه بایستی در پی جذب حداکثری مخاطب باشد. پرداخت این رسانه به هر آنچه غیر از مسائل اجتماعی باعث کم و دور شدن مخاطبین مخالف (سیاه و خاکستری) می شود. این صفحه می تواند یک تلویزیون اینترنتی باشد که با تولید مستندات کوتاه، دوربین مخفی ها و گزارش مردمی های خلاقانه و ... در جهت جذب مخاطب و تاثیر گذاری غیر مستقیم فعالیت رسانه ای کند. ما لزوما در پی ایجاد این رسانه نیستیم، بلکه می توان از ظریت رسانه های موجود بهره برد. به جای ایجاد رسانه ای که ذکر شد، می توان رسانه های موثر شهر ( از یک پیج اینستاگرامی تا یک خبرگزاری) را شناسایی کرده و از آن ها خواست که به مساله آسیب های اجتماعی و حاشیه شهری به طور جدی بپردازند و در ادامه فعالیت های مردمی جهت مقابله به آسیب های اجتماعی نیز پوشش دهند. و در طرف دیگر برای هر محله نیز صفحه و کانال اختصاصی ایجاد خواهیم کرد که تولیداتش مختص محله است. این تولیدات می تواند تاریخی،سرگرمی، خبر، فرهنگی و سایر موضوعات را دربرگیرد. قبلا در مورد اهمیت این رسانه کوچک محلی توضیح داده ایم. رسانه اختصاصی هر محله را نوجوانان و جوانان رسانه ای آن محل ایجاد می کنند و به تولید محتوا می پردازند. این نوجوانان و جوانان پس از شناسایی، آموزش داده خواهند شد و توسط رابط رسانه قرارگاه تحول هدایت و راهبری می شوند. همچنین قصد داریم برای هر شهر یا استان یک صفحه برای انتشار اقدامات قرارگاه تحول اجتماعی و هر گونه فعالیت اجتماعی در استان  ایجاد نماییم تا با انتشار فعالیت های اجتماعی مردمی امیدافزا باشیم و برای به میدان آمدن متخصصین و فعالین اجتماعی انگیزه ایجاد کنیم. ضمن اینکه محتوای این کانال صرفا گزارش کاری نبوده و لزوما از لوگوی قرارگاه تحول اجتماعی استفاده نمی کند ، به تولیداتی همچون مستند از مدل های موفق و انتقال تجربه های کنشگری اجتماعی هم می پردازد. نام این رسانه تحول اجتماعی خواهد بود. در نتیجه یک تلویزیون اینترنتی و ظرفیت رسانه های موجود هر شهر و استان را داریم که علاوه بر پرداختن به موضوعات آسیب های اجتماعی و مسائل حاشیه شهری به تولیدات محلات و همچنین اقدامات قرارگاه تحول و جریان های مردمی می پردازد و در امور اجتماعی و فرهنگی جریان سازی می کند. در ستاد قرارگاه تحول استان  نیز رسانه تحول اجتماعی را جهت انتشار اقدامات قرارگاه تحول اجتماعی و کنشگران اجتماعی، انتقال تجربه و ارائه مدل ایجاد خواهیم کرد. در قامت یک تلویزیون اینترنتی کشوری نیز علاوه بر موضوعات بالا به گفت و گو های تخصصی نیز خواهیم پرداخت تا ضمن آسیب شناسی به راهکارهای عملی در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی نیز دست یابیم. مستند های کوتاه از سوژه های هر محله یا آسیب نیز ما را در شناخت محله های حاشیه شهری و معضلات اجتماعی این محلات یاری خواهد رساند. محتوای رسانه محلی و استراتژی آن برای جذب مخاطب و ایجاد جریان به همراه سرفصل های آموزشی فعالان رسانه ای محلات در بخش ضمیمه همین طرح آورده شده است.     چرا ایجاد رسانه محلی در گام اول قرار دارد؟   فرض کنید قصد داشته باشیم از همین ابتدا برای مقابله به آسیب های اجتماعی برنامه تلویزیونی طراحی و تولید کنیم. درمیان انبوه محلات بایستی پژوهش شود، فهرست مسائل آنها تهیه شود و در آخر نیز هم به تمام محلات پرداخته نشده و هم به آن محلات و آسیب هایی که توجه شده، پرداختی ناقص داشته ایم.   یا فرض کنید قرار است بدون پیش زمینه ای در کف جامعه به یکی از آسیب ها در یک برنامه تلویزیونی پرداخته شود و یا پیگیری شود. چه اتفاقی می افتد؟ همه مسئولین ذی ربط که فشار رسانه های کلان بر آنها تاثیر میگذارد مدتی به دنبال رفع معضل می رود و با برداشته شدن نورافکن و یا ذره بین رسانه ها کم کم آن مسئول نیز از ادامه تلاش دست بر می دارد. برنامه های رسانه ملی همچون تلویزیون نیز در یک بازه زمانی معین تولید و پخش می شوند و کمتر برنامه ای سالها در کنداکتور تلویزیون حضور مستمر داشته است ضمن اینکه بسیاری از موضوعات برای ظرف رسانه ملی کوچکند و اتلاف وقت تلویزیون محسوب می شوند در حالیکه با رسانه های محلی می توان آن را پیگیری و به سرانجام رساند.  وقتی مساله ای را با رسانه های خرد پیگیری کرده، اولا در یک بازه زمانی جامعه کوچک آن رسانه آگاه و مطالبه گر می شوند و تحقیق،پژوهش و تولیدات رسانه ای زیادی انجام شده و در نهایت برنامه تلویزیونی تیر خلاص را خواهد زد.کوتاه کلام اینکه رسانه خرد مقدمه ای است بر رسانه کلان. پس از شکل گیری این ساختار، اثرات رسانه ها متقابل خواهد بود. پیوست گام اول: اقداماتی وجود دارد که می تواند در گام دوم رسانه قرارگاه تحول قرار گیرد اما از آنجایی که به پیش برد اهداف گام اول کمک می کنند می توانیم به عنوان پیوست و به صورت مقطعی به آنها نیز بپردازیم. از جمله این اقدامات که به عنوان پیوست گام اول نام می بریم عبارتند از:  1- ورود جزیی به رسانه های جمعی نظیر رادیو و تلویزیون و ستون ثابت در روزنامه یا نشریه مهم استان و کشور 2- برگزاری رویداد ها و پویش های  فرهنگی هنری و اجتماعی. برای مثال برخی مناطق حاشیه شهری در ارتفاع واقع شده اند، می توان با برگزاری مسابقه بادبادک بازی در آن محله، شهر را به آنجا کشاند و توجه رسانه ها را نیز به آن محله جلب کرد. و یا با برگزاری مسابقه کاریکاتور و پوستر هنرمندان را به مناطق حاشیه شهری برد و با معضلات و آسیب های اجتماعی آشنا کرد. در نهایت با همکاری شهرداری آثار برگزیده را در معابر عمومی شهر نصب نمود. اینگونه هم توجه جامعه و رسانه ها و هم هنرمندان نسبت به حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی جلب شده و کم کم احساس دغدغه خواهند کرد. 3- تولید یک الی دو مستند در گام اول از یک مدل موفق و یا آسیب جدی و یا یک محله با هماهنگی رسانه ستاد در دستور کار قرار گیرد. 4- استفاده از سلبریتی ها در جهت شناساندن وضع موجود و ارائه برنامه توسط آنها جهت به میدان آوردن مردم
استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد