×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

نوزدهمین نشست ره‌بر و روایت حاضران از دیدار

  • 10
  • 0
16آذر
نوزدهمین نشست ره‌بر و روایت حاضران از دیدارنوزدهمین نشست ره‌بر و روایت حاضران از دیدار
گزارشی از نوزدهمین نشست ره‌بر و روایات حاضران در دیدار با رهبر معظم انقلاب 

به گزارش روابط‌عمومی شبکه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی، نوزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های ره‌بر با محوریت مرور و بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دختران و بانوان، پنجشنبه 13 آذرماه در به‌صورت برخط برگزار گردید.
 

در این نشست مسئولان شبکه مردمی تحول اجتماعی از سراسر کشور حاضر شدند و حول بیانات رهبر معظم انقلاب به بحث و گفتگو پرداختند و یکی از نکات جالب نوزدهمین نشست ره‌بر این بود که برخی از بانوان حاضر، در دیدار با رهبر معظم انقلاب حضور داشتند. ابتدا به امر خانم رحیمی نکاتی را در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب بیان نمود: «باید مشخص شود از دل این بیانات که حامی واقعی زن زندگی آزادی حضرت آقا هستند. به حقوق برابر زن در خانواده اشاره نمودند. یک موردی که برای من جالب بود اشاره ایشان به ارزش معنوی مادر بودن و افتخار به آن بود.  ایشان فرمودند که زن در خانواده نقش رهبری دارد و غیر از این موارد زن می‌تواند در عرصۀ سیاسی حضور پیدا کند؛ چنان‌که در ابتدای انقلاب همین نقش را بانوان ایفا کردند.».
 

خانم یاوری در مورد فضای حسینیه سخن گفت: «پس از اینکه صندلی آقا را گذاشتند، جوری جمعیت به هیجان و شور افتاد که موج جمعیت من را به سمت صفوف ابتدای جمعیت برد و این برای من خیلی خاطرات شیرین و جذاب بود.». وی در مورد مضامین بیانات رهبر انقلاب نیز نکاتی را مطرح کرد: «آقا این تعبیر را به کار بردند که محبت مرد حق زن است و باید به‌صراحت ابراز شود. یعنی این محبت را از یک توصیه اخلاقی ارتقا دادند و به یکی از حقوق زن بدل کردند.».
 

در ادامه خانم آقایی صحبت را ادامه داد: «من ایشان را جدای از اینکه ولی‌امر هستند، یک پدر دلسوز و دغدغه‌مند می‌دانم. موضوع خیلی مهمی که دیروز پیش آمد این بود که یک فضایی به وجود آمد که مقداری حضورشان با تأخیر انجام شد و یک حس اضطرار و انتظار در میان جمع حاضر حاکم شد. این جو من را گریز داد به‌سوی وجود حضرت صاحب (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) که آیا مایی که برای زمینه‌سازی ظهور در کوششیم آیا برای ظهور ایشان هم در زندگی این حس انتظار و اضطرار را داریم؟».
 

خانم مرادی از حس و حالش در دیدار گفت: «تپش قلب داشتم و مقداری بابت آقا نگرانی داشتم. همه نگران این بودند که شاید دیدار برقرار نشود. من آن‌قدر دچار هیجان بودم از دیدار متوجه صحبت‌ها نشدم. گریه‌ام بند نمی‌آمد و پس از جلسه دوباره صحبت‌های ایشان را مرور کردم. بقیه جمعیت هم همین‌گونه بودند و پنج شش دقیقه اول همگی گریه می‌کردند.».
 

ادامه صحبت را خانم صادقی ادامه داد: «یکی از آرزوهای من بود که به واقعیت پیوست. این برای من یک رؤیای شیرین بود. یکی از نکاتی که دیده نشد این بود که محیط خیلی ظریف و زنانه تزیین شده بود. مقداری هم دچار ترس شدم که در صورت فقدان ولی چه باید کرد؟ دهه هشتادی‌ها و افراد کوچک‌تر هم حضور داشتند و با شور و هیجان تا لحظه آخر بدون خستگی کنار مادرانشان قرار گرفته بودند.».
 

خانم بیگدلی بیان نمود: «هر بار بیانات ایشان را می‌شنویم قوت می‌گیریم. یک نکتۀ خیلی مهم در فرمایشات ایشان بود. اینکه در کنار همه دستورالعمل‌هایی که برای مردان فرمودند. به‌صورت غیرمستقیم اشاره کردند که بانوان در این شرایط خیلی سخت کنار مردان هستند و باوجود تمام مشکلات خانه را مدیریت می‌کنند و بستر آرامش مردان را فراهم می‌نمایند.».  

خانم سیدیان ادامۀ رشتۀ سخن را در دست گرفت: «نگاه حضرت آقا خیلی متفاوت بود و تلاش شده بود که لطافت در کلام حین صحبت بانوان لحاظ بشود. نکتۀ جالب دست‌زدن‌های مکرر حضار بود و جالب‌تر صبر و تأمل ایشان در برابر این ابراز شور بود. صحبت‌های همسر سردار رشید خیلی تأثیرگذار بود که بعد از آن وقایع این‌قدر مقاوم ایستادند و سخن گفتند.».
 

خانم عبدالحسینی از ورودش به حسینیه گفت: «خیلی آرام گام برمی‌داشتم تا تصاویر در ذهنم ثبت شود. اولین نکته همان طراحی صحنه بود. حسینیه با یک‌رنگ آبی ملایم تزیین شده بود و نمادهای زیبایی هم به‌کاررفته بود که افراد را به فکر فرومی‌برد. پیش‌فرضم این بود که فضا امنیتی باشد؛ اما بالعکس فضا خیلی صمیمی و با آرامش شکل‌گرفته بود. وقتی حضرت آقا وارد شدند، نورانیت ایشان حضار را مجذوب کرده بود و تماشای حضوری با تماشا از تلویزیون متفاوت بود. ایشان گریزی نیز به سیره حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها داشتند و جوانب مختلف ایشان اعم از اجتماعی فردی و... را مرور نمودند.».
 

خانم میر قاسمی اشاره‌ای به حواشی داشت: «حدیث سر در، روایتی بود که آقایان را مخاطب قرار می‌داد. ابتدا فکر کردیم اشتباه شده اما پس از بیانات آقا و مخاطب قرارگرفتن آقایان متوجه شدیم که انتخاب حدیث اشتباه نبوده. خود بیت هم برای فضاسازی تلاش کرده بود اسراف نکند و از تزیینات نشست‌های قبلی استفاده شده بود.».
 

پس از بانوان برخی آقایان حاضر در نشست نیز صحبت نمودند. آقای نجفی اشاره‌ای به زنده‌بودن بیانات رهبر معظم انقلاب داشت و پس از او آقای رومیزی نکاتی را در مورد بیانات مطرح کرد: «پس از بیانات مواردی را مطالعه نمودم. آقا محبت را اکسیر می‌داند و در جای دیگری می‌فرماید که راهکار جذب جوان محبت است. این یک درسی برای مسئولان تحول است که در مدل برخوردمان با میدان باید محبت را چاشنی کنیم.».
 

آقای ابراهیم نورمحمدی مروری بر بیانات رهبر انقلاب انجام داد: «ایشان شأن زن را تبیین کردند و سپس در مورد برابری صحبت کردند. آقا روی این برابری تأکید دارند. برابری در خلقت، آفرینش، ازدیاد نسل. پارسال ایشان فرمودند که یک زن می‌تواند مجتهد بشود و این یعنی برابری زن و مرد در دستیابی به کمالات معنوی. ایشان اشاره کردند که شأن زن از نگاه اسلام منطقی است چرا که منطبق با زیست و طبیعت آن است. زن مدیر هست؛ ولی کارگزار نیست که مورد بازخواست قرار بگیرد. اولین حقی که باید برای زن در نظر گرفته بشود عدالت اجتماعی و عدالت در حقوق اوست. سپس ایشان روی حفظ کرامت و امنیتش سخن می‌گویند.».
 

نورمحمدی با اشاره به بخش جذاب بیانات گفت: «محبت حق زن است. حقی که باید ادا شود. در کنار این فرمودند که خشونت در خانه نباید باشد. ایشان تأکید دارند که زن مدیر است و نباید کارهای خانه به او تحمیل بشود و از او قدردانی بشود که در این شرایط سخت وضعیت خانه را مدیریت می‌کنند. یک اتفاق بدی است که خانم‌ها را با فامیل همسرش صدا می‌کنند ایشان تأکید داشتند که خیر زن مستقل است و باید با فامیلی خودش موردخطاب قرار بگیرد. ایشان فرمودند که زن نخ تسبیح خانواده است.».
 

آقای ابراهیمی پس از آقای نورمحمدی به طرح نکاتی در مورد نگاه رهبری پرداخت: «حضرت آقا سه نگاه را در این سعی در تبیینش داشتند. دو نگاه را مذمت کردند و یک نگاه را تبیین نمودند. نگاه اول نگاه غرب‌گرا و نگاه غرب به زن بود. نگاه دوم نگاه متحجر بود که نگاه غلط به زن داشت و زن را جنس مکمل در نظر می‌گیرد. اما در نگاه سوم دیدگاه اسلام واقعی را تبیین کردند و گفتند که ما این را به صورت کامل نتوانستیم در کشورمان پیاده کنیم. ایشان یک سری نکاتی را فرمودند که ما باید به وسیله اینها ذهن جامعه را پر کنیم. به خصوص دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها که سوالاتی دارند. مثلاً ایشان به کم بودن دستمزد حقوق زن نسبت به مرد در غرب اشاره کردند. به دلیل بحث زایمان حقوق کمتری را برای زن در نظر گرفتند. یعنی در آنجا مادر شدن مورد مذمت قرار گرفته. اینگونه نکاتی که ایشان فرمودند را باید پیدا کنیم و برای نسل جوان تبیین کنیم.».

 

 

پست قبلی
سخنرانی ابراهیم نورمحمدی دانشگاه آزاد علی ...

نوشته های مشابه

نظرات شما

استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد