×

در یک نگاه

همایش و رویداد ها
درباره تحول

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد.

رسانه تصویریمشاهده آرشیو

رافعی: با تولید فیلم تلخ کام مردم را تلخ‌تر نکنیم/ فیلم "غیبت موجه" درباره هویت‌یابی خودمان است

2دی 236 0
فیلم "غیبت موجه" درباره دوست داشتن و عشق ورزیدن به وطن با نگاهی نزدیک به عرفان و شعر منطق الطیر عطار نیشابوری است که داستانی عاشقانه دارد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی غیبت موجه جدیدترین اثر سینمایی عباس رافعی کارگردان بهت و فصل فراموشی فریبا است. کارگردانی که بعد از تصمیم به ساخت فیلم و سریالی در سال جاری در نهایت تصمیم به ساخت فیلم دیگری با عنوان  غیبت موجه گرفت. فیلمی که از بازیگران بسیار خوبی مانند ابوالفضل پورعرب برخوردار است و به نظر می‌رسد که یکی از فیلم‌های جالبی باشد که به زودی و بعد از بازگشایی سینماهای کشور شاهد آن در پرده‌های سینما باشیم.


با او گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و درباره داستان و مضمون فیلم جدیدش صحبت کردیم. قبلاً رافعی از مضامین فکری و اندیشه‌ای در فیلم‌هایش به ما خبر داده بود و اینکه مخاطب باید برای فهم برخی از نکات در فیلم‌ها تلاش کند.

* آیا در فیلم غیبت موجه باز هم با یک فیلم زنانه و تلخ مواجهیم؟ 

فیلم زنانه بله اما فیلم تلخ نه. غیبت موجه فیلم تلخی نیست در این ایام که مشکلات متعدد بویژه ویروس کرونا کام مردم را تلخ کرده  این بی‌انصافی است که بخواهیم باساختن فیلمی تلخ،کام مخاطبان را تلخ تر کنیم.


همین ویروس کرونا بس است که این روزها را با غیبت ناموجه عزیزانمان،کام هموطنانمان را تلخ کرده است. غیبت موجه لحن تلخی ندارد اما چون واقعیت‌ها را در برابر چشم تماشاگران به نمایش می‌گذارد کمی آنها را هوشیار می‌سازد.

* مضمون و درونمایه فیلم چیست؟

اگر بخواهم در یک عبارت یا جمله  کوتاه بگویم: همدیگر و وطنمان را دوست داشته باشیم. اما معنای دوست داشتن  و عاشق بودن متفاوت است  فیلم به معنای درست عشق ورزیدن و دوست داشتن می‌پردازد که چگونه عشقمان را حفظ و حراست کنیم تا تنهایمان نگذارد و غایب از نظر نشود. چه بسا این عملکرد ما است که  معشوق غیبتش موجه می‌شود.

* در خلاصه داستانی که در خبرگزاری‌ها آمده از منطق الطیر عطار  گفته‌اید، آیا فیلمنامه اقتباسی از قصه سیمرغان است؟ آیا فیلم یک فیلم عرفانی است؟

نه به هیچ‌وجه این فیلم در مورد  آن عرفان مصطلحی که مد نظر عموم مردم است نیست. می‌توان گفت که این فیلم، فیلم عرفانی مرسوم عرفا  نیست فیلمی است که قصد دارد بگوید سیمرغ خود ماییم؛ به دنبال هویت خود در جایی دیگر نگردیم.آن چه خود داریم از دیگران طلب نکنیم.

  • ارسال شده توسط : مدیریت سیستم
  • پست قبلی
    رافعی: با تولید فیلم تلخ کام مردم را تلخ& ...
    پست بعدی
    اعتیاد در ایران

    مقاله های مشابه

    نظرات شما

    استفاده از مطالب تحول اجتماعی برای مقاصد اجتماعی و فرهنگی با ذکر منبع بلامانع است.
    كليه حقوق اين سايت متعلق به تحول اجتماعی مي باشد