سخنرانی ابراهیم نورمحمدی دانشگاه آزاد علی آباد کتول
سخنرانی ابراهیم نورمحمدی در دانشگاه آزاد علی آباد کتول به مناسبت روز دانشجو
به گزارش روابطعمومی شبکه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی نشست بصیرتی جهاد تبیین با محوریت «دانشگاه قوی، پایهگذار کشور قوی» با سخنرانی ابراهیم نورمحمدی مسئول شبکه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی، شنبه 15 آذرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، به مناسبت روز دانشجو و به همت بسیج دانشجویی شهرستان علی آباد کتول برگزار گردید.
ابراهیم نورمحمدی سخنانش را ابتدا به امر با معرفی خودش آغاز نمود و سپس مقدمهای را حول انقلاب اسلامی طرح نمود: «برخی ایران را با پهلوی و قاجار معرفی میکنند؛ اما باید ایران را با همان قدمت چندهزارسالهاش شناخت. غربگرایان میخواهند ایران را با پهلوی و قاجار معرفی کنند. ما خودمان این حکومت پهلوی را حکومت تحمیلی و دستنشانده میدانیم. در سال 32 مصدق که آخوند هم نبود، فقط یک حرف زد که میخواهم نفت را خودم بفروشم. همین را تحمل نکردند. برخی فکر میکنند ما بعد از انقلاب مرگ بر آمریکا گفتیم درحالی که طبق تاریخ این شعار به سال 32 بازمیگردد.»
سپس وی اینگونه ادامه داد: «در 57 ما معتقدیم که خدا یک برنامهای طرح کرد که مجریش امام بود. امام (رحمة الله علیه) میخواستند آحاد مردم را به میدان بیاورد. جنگ تحمیل شد به کشور و امام (رحمة الله علیه) مردم را به میدان آوردند. چه افرادی به میدان جنگ آمدند. غیر از نماز شبخوانها، عرق خورها و لاتها و همه به میدان آمدند. این تربیت حین عمل است. افرادی که حین عمل تربیت شدند و شهید نیز شدند. پس جنگ بستری بود برای رشد. اما بعد از جنگ دولتهایی روی کار آمدند با یک حرف، اینکه مردم از میدان بیرون بروند و دولت کار کنند و مردم تشویق کنند. همۀ امور به دولت و حاکمیت سپرده شد. این خلاف سیره جنگ بود که افراد در حین عمل تربیت میشدند و رشد میکردند.».
نورمحمدی در ادامه با اشاره به سخنانی که اخیراً دربارۀ فقرا منتشر شده، صحبتش را ادامه داد: «چه کسی به شما این را یاد داده است که فقرا نمیتوانند حاکم شوند و حتماً باید از طبقۀ متوسط باشند. انقلاب اسلامی ثابت کرد به جهان که میشود بدون تکیه به چپ و راست هم سرمایه را در مدار جامعه نگه داشت و هم از طبقۀ فقیر حمایت کرد. در اسلام معیار تقواست. این انقلاب با مستضعفان پایهگذاری شد. آن بچه فقیر کرمانی در انقلاب شد قاسم سلیمانی نه بچه سردارهای پولدار تهرانی. امام (رحمة الله علیه) فرمود که کسی درد و فقر را نچشیده نمیتواند فقرا را درک کند.».
او با اشاره به بحث غزه گفت: «ما در مقابل یک سگ هار ایستادیم و میگوییم شما چرا بیست هزار بچه در عرض این چند سال کشتید. چون دنیا در مقابل لیبرال سرمایهداری ایستاده حالا میتواند در دانشگاهها فریاد آزادی برای فلسطین سر بدهد. دانشجو مؤذن جامعه است. وقتی فرد بزرگتر بشود محافظهکار میشود. حال باید تأمل کرد که وظیفه دانشجو چیست؟ چطور میتوانیم مسیر صحیح را دنبال کنیم؟ مادر شهیدی در لبنان پس از شهادت فرزند اولش گفت که تا فرزند بعدیاش شهید نشود من نمیآیم ایران برای زیارت و استراحت. بعد همین مادر شهید گفت که فرزندانم فدای ایران. گفتم چرا؟ گفت که اگر ایران نباشد صدای مظلوم در جهان شنیده نمیشود.».
نورمحمدی سخنانش را با اشاره به گام دوم ادامه داد: «گام دوم را زیاد بخوانید. من خودم اوایل گام دوم را میخواندم نمیفهمیدم. تا بیانات 1 خرداد 98. در آنجا ایشان نقش جوان متعهد را تبیین کرد و فرمود که اگر جوان متعهد بخواهد نقشی ایفا کند، چهار الزام را باید رعایت کند. اول شناخت صحنه است. اگر این مرحله درست انجام نشود باقی مراحل نیز به ثمر نمیرسند. همین دانشگاه و مسئله اعتیاد را باید خوب ریشه شناسی کرد و شناخت. باید امروز دانشجو بداند که مقدمه شیشه و اعتیاد به شیشه گل است. اگر دانشجو عمق فجایع این حوزه را بداند آیا در دانشگاه هسته تشکیل نمیدهد برای مقابله با مسئلۀ اعتیاد به گل؟! سال 95 چند گرم شیشه حکم اعدام داشت. سال 95 یک نفر در مجلس کوشید و این قانون را عوض کرد و حکم رفت روی دو کیلوگرم. چرا آن موقع کسی اعتراض نکرد؟ چون شناخت از صحنه وجود داشت و شما باید بدانید چند گرم شیشه میتواند چند هزار نفر را آلوده کند.».
وی ادامه داد: «پس شناخت صحنه خیلی مهم است. اگر کسی شناخت نداشته باشد و در حوزه کودک کار وارد بشود میگوید خب قانون استادشاگردی باید برداشته شود. ما قانون استادشاگردی را اگر برداریم در همین علیآباد مکانیکیها و اصناف به مشکل میخورند. مشکل کار کودک نیست، مشکل استثمار کودک است. یعنی کودک به دلیل کار از تحصیل بازبماند و در بند مافیاهای مختلف بیفتد.».
مسئول شبکه مردمی تحول اجتماعی ضمن اشاره به وقایع جنگ 12 روزه و اهمیت شناخت صحنه ادامه داد: «در جنگ اتفاقات عجیبی افتاد و باید شناخت. افراد رده بالا ترور شدند. تجهیزات آسیب دیده، سامانههای پدافندی هک شده و هفده ساعت بعد خودش را بازیابی میکند و وارد فاز حمله میشود. این عظمت جنگ است. حواسمان باشد دشمن و جنگ را کوچک نکنیم. هر چه قدر دشمن کوچک شود، اهمیت کار ما در جنگ هم کمتر میشود. اما باید حواسمان باشد که ما با موشک نزدیم، با ایمان و اتحاد مردم زدیم. چندی پیش چهار نکته را رهبری فرمودند که اولیش تأکید بر اتحاد بود و دومی نیز دفاع از دولت بود.».
در آخر وی سخنانش را با بحث حلقههای میانی به اتمام رساند: «راهکار عملی حلقههای میانی است. باید دانشجو در حوزه ورزش، هنر، فرهنگ، محیطزیست و... فعالیت کند و هسته تشکیل بدهد؛ اما باید این نکته را در نظر بگیرد که حلقۀ جذب را نبندد که فقط یک طیف خاصی به میدان بیایند. باید بستر آماده کنید تا گروه و سلایق مختلف به میدان بیایند.».