روز نخست نشست هادیان تربیتی

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی روز اول اولین نشست هادیان تربیتی قرارگاه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی در شهر تهران برگزار شد. در این نشست هادیان تربیتی استان‌های کشور، آقای نورمحمدی و دیگر مسئولان قرارگاه حضور داشتند و در ضمن تبیین برنامه‌ها و گفتمان قرارگاه، فضای پرسش و پاسخ نیز برای حضار فراهم آمد. در روز اول نشست هادیان تربیتی به غیر از آقای نورمحمدی، آقای محمد میرزایی مسئول راهبردی بنیاد خاتم الاوصیاء (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز برای حضار حول بحث نهضت سازی سخنرانی نمود.

در روز نخست نشست هادیان تربیتی قرارگاه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی در تهران، آقای نورمحمدی با نگاهی انتقادی به تجربه‌ی پنج‌ساله‌ی خود در حوزه فرهنگی، به بازخوانی آن پرداخت و بر لزوم پیوند میان تربیت و عمل اجتماعی تأکید کرد. او با اشاره به مبانی انقلاب اسلامی، به ویژه نگاه تربیتی امام خمینی(ره) ، تأکید کرد که الگوی امروز نیز باید مردم‌پایه و تربیتی برای آحاد مردم باشد و نه صرفاً معطوف به قشر مذهبی. وی سخنان رهبر انقلاب درباره‌ی حرکت چراغ‌خاموش و دوری از بازی‌های سیاسی را راهنمای کار فرهنگی دانست و خواستار تربیت نوجوانان از طریق تجربه‌های میدانی چون راهیان نور و فعالیت‌های اجتماعی شد.

نورمحمدی نقدهایی جدی به نظام آموزشی فعلی وارد کرد و آن را فاقد عمق تربیتی دانست. او با تأکید بر مفاهیم اسلامی مانند کف نفس، مسئله کنترل نفس را از ضروریات بحث تربیت معرفی نمود و  بر ضرورت آغاز تربیت از سطح محله‌ها و ایجاد تشکل‌های مردمی کوچک تأکید کرد. وی همچنین خواستار پرهیز از القاب فریبنده مانند«مدیران آینده» برای نوجوانان شد و نقش هادیان تربیتی را در برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای مراحل مختلف زندگی نسل جوان بسیار حیاتی دانست. در پایان، او خواهان بازگشت به ساختارهای مردمی واقعی و ایجاد فرصت‌های تربیتی در بستر عمل اجتماعی گشت.

در بخش دوم آقای محمد میرزایی مسئول راهبردی بنیاد خاتم الاوصیاء (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز حول مسئله نهضت سازی سخنرانی کردند. آقای محمد میرزایی در سخنرانی خود با تأکید بر هدف اصلی انقلاب اسلامی، آن را تلاشی برای رهایی از وابستگی به شرق و غرب و ارائه طرحی نو دانست که معنای زندگی انسان را احیا می‌کند. وی با نقد نظام سرمایه‌داری که با ابزارهایی چون کلوپ‌های سرگرمی و فوتبال و... ذهن انسان را از تفکر دور می‌کند، بحران معنا در دنیای مدرن را از اساسی‌ترین چالش‌های دنیای مدرن معرفی کرد.

به باور او، در منطق امام خمینی (ره)، انسان‌سازی از دل حرکت و مشارکت مردمی شکل می‌گیرد و نمونه آن را می‌توان در تربیت نیروها در جریان دفاع مقدس دید. میرزایی با اشاره به تعارض دیدگاه بازرگان و شهید بهشتی، تأکید کرد که مشارکت عمومی لازمه پیشرفت است و حلقه‌های میانی باید وظیفه تسهیل این مشارکت در سطح میدان و محله را بر عهده بگیرند و درواقع همه آحاد مردم خودشان را مسئول امور ببینند. او اربعین را نمونه‌ای زنده از جامعه اسلامی بدون ساختارهای رسمی دانست که البته با وجود چالش‌های دارد در همین قالب توانسته نمونه‌ای از جامعه اسلامی را بسازد که در آن تمام مردم در پیشبرد امور مشارکت دارند.

در بخش پایانی روز نخست نیز هادیان تربیتی با حضور آقای فرزاد مهدوی حول مباحث مطرح شده در روز گعده کردند و به بحث و گفتگو پرداختند. 

 

ارسال شده در پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۳۸ قبل از ظهرتوسط سید علی مدد زیدی