حل معضل و چالش "کودکان کار و خیابانی" طی یک بازه ۳ ساله

تحول اجتماعی، احمد احمدی صدر دوشنبه شب در مراسم افطاری که با حضور یک هزار نفر از کودکان کار و خیابانی در فرهنگسرای اشراق برگزار شد، اظهار کرد: سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی درپی نامه اخیر و در قالب ایام ماه مبارک رمضان و نوروز و سال تحویل و در قالب بسته "بهار ایران" ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان "فرزندان ایران" برگزار کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های مفرح و شاد برای جمعی از کودکان کار و خیابانی در ایام نوروز گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده جمعی از این کودکان در مجموعه‌های تفریحی و شهربازی حضور پیدا کردند که نزدیک به 3 هزار نفر از این افراد از برنامه‌های تدارک دیده شده بهره بردند.

مدیرعامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تصریح کرد: امیدواریم در ادامه سال جاری نیز برنامه‌هایی که تدارک دیده شده است به صورت منظم و مستمر عملیاتی و اجرایی شود.

احمدی صدر گفت: براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس طرح ساماندهی و جمع‌آوری کودکان در شهر تهران در طی سال‌های گذشته موفق نبوده و این مرکز اعلام کرده که این طرح طی 32 مرحله اجرا نتوانسته است موفق باشد.

وی افزود: براساس قانون شهرداری تهران هیچ مسئولیتی را در ارتباط با طرح ساماندهی کودکان کار ندارد و این مسئولیت برعهده سازمان بهزیستی کشور است اما علی‌رغم اینکه شهرداری تهران هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد ما پیشقدم شدیم تا بتوانیم این معضل را در شهر تهران برطرف کنیم و در همین ارتباط طی 9 الی 10 بار جلساتی را با 14 نهاد در این حوزه برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم پس از سال‌های معضل ساماندهی کودکان کار را برطرف کنیم.

به نوشته تسنیم: مدیرعامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی ادامه داد: همانطور که اعلام شد طرح ساماندهی کودکان خیابانی 32 بار طی سنوات گذشته اجرا شده است و همچنان ما با چالش‌های کودکان کار و خیابانی روبرو هستیم و با توجه به اینکه در سنوات گذشته در این بخش موفق نشده‌ایم باید طرح جامعی را برای این مسئله پیش‌بینی کنیم.

احمدی صدر اضافه کرد: با توجه به موارد اشاره شده درنهایت سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی دو پیشنهاد را برای رفع چالش کودکان خیابانی ارائه کرده است و امیدواریم این پیشنهادات مورد موافقت قرار بگیرد.

وی همچنین گفت: برهمین اساس طی حدود 4 ماه پیش مکاتبه شهردار تهران با ریاست جمهوری در ارتباط با کودکان کار و خیابانی صورت گرفت و در آن نامه قید شد تا جمع‌آوری کودکان کار به شهرداری سپرده شود و یک بار برای همیشه این مسئله حل شود و شهرداری تهران با توجه به تجربیاتی که از جمع‌آوری معتادان متجاهر داشته است می‌تواند موفق باشد به طوری که شهرداری تهران در یک بازه زمانی مشخص توانست 5 هزار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر فراهم کند.

مدیرعامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه متأسفانه هم‌اکنون جمع‌آوری و ساماندهی کودکان خیابانی رها است، تصریح کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده رئیس جمهور به معاونت حقوقی ریاست جمهوری دستور داده است تا موضوع واگذاری مسئولیت کودکان کار به شهرداری را بررسی کند و در این زمینه یک جلسه نیز برگزار شده اما مخالفت‌هایی از سوی برخی از نهادها در واگذاری این مسئله وجود دارد اما ما معتقد هستیم که با یک کار جهادی می‌توانیم چالش و معضل کودکان کار وخیابانی را برطرف کنیم.

احمدی صدر ادامه داد: در ارتباط با موضوع ساماندهی کودکان کار در سه سطح برنامه خود را پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم این مسئولیت با تولی‌گری شهرداری تهران انجام شود و در واقع دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول زیر نظر شهرداری تهران به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه 80 درصد از کودکان کار و خیابانی از اتباع هستند، گفت: شهرتهران به گونه‌ای شده است که از شهرها و کشورهای همسایه پذیرای کودکان کار و خیابانی شده است اما ما بنا داریم در قالب یک طرح و با عنایت به حفظ کرامت آنها این معضل را برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اعلام این خبر که شهرداری تهران می‌تواند در یک‌بازه زمانی سه ساله معضل کودکان کار را برای همیشه برطرف کند، گفت: نباید به گونه‌ای عمل شود که برای بارهای 33 و 34 و ... طرح شکست‌خورده ساماندهی کودکان کار و خیابانی را اجرا کرد و شهرداری تهران در صورتی که مسئولیت و تولی‌گری این کار را بپذیرد می‌تواند چالش کودکان کار را در طی زمان سه ساله برطرف کند.

احمدی صدر گفت: حل چالش کودکان کار و خیابانی به یک مدیریت یکپارچه نیاز دارد و امیدواریم سرانجام پس از سال‌ها و در نهایت با موافقت ریاست جمهوری مسئولیت و اعتبارات این بخش به شهرداری واگذار شود.

ارسال شده در سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲:۰۳ بعد از ظهرتوسط admin