غرب دنبال افزایش مواد مخدر است

بنیاد تحول اجتماعی؛ محمد مسعود زاهدیان معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که بخش عمده‌ای از مراوده‌های مالی مواد مخدر در بانک‌های اروپایی و در صرافی‌های این کشورها انجام می‌شود.

او در گفتگوی که با خبرگزاری ایرنا داشته، نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با مواد مخدر را "بی مسئولیتی" خوانده و گفته «منظور از نقش این است که سازمان‌های بین‌المللی از کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته‌اند، حمایت‌های فنی و مالی ندارند همچنین زمینه‌هایی را برای محدود کردن دسترسی عناصر تولیدکننده فراهم نمی‌آورند.»
 

تا کنون چندین بار از سوی دولت‌های وقت جمهوری اسلامی ایران، انتقاداتی از عدم مبارزه سازمان‌های جهانی و همچنین کشورهای دنیا شده است که این موضوع امسال با تغییر دولت پر رنگتر شده است.

وقتی نوبت ایران می‌شود می‌گویند تحریم نمی‌گذارد
زاهدیان می‌گوید: آنجا که صحبت از اقتصاد مواد مخدر و چرخش مالی آن است هیچ عکس‌العملی از سوی مدعیان شاهد نیستیم اما وقتی نوبت ما می‌شود موضوع اف ای تی اف (FATF) و مسائل مالی به دقت باید رسیدگی شود ضمن اینکه آنجا که باید حمایت و پشتیبانی کنند، موضوع تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و حمایت‌هایی که باید از اجرای این ماموریت از کشورهایی مانند ایران شود این حمایت را اصلاً انجام نمی‌دهند.


به گفته او جمهوری اسلامی تنها کشوری در جهان است که در برابر قاچاق مواد مخدر ایستاده است.

زاهدیان همچنین به بحث مذاکره دولت جمهوری اسلامی با طالبان برای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که بتوانیم الزامی را ایجاد کنیم که هم در کنترل و محو کشت مواد مخدر در افغانستان و هم جلوگیری از ورود مواد مخدر به مرزهای کشور نقش ایفا کنند.

او  به عملکرد ۲۰ ساله اشغالگران در افغانستان انتقاد کرد و گفت: باید امروز پرسید چه شد که تولید مواد مخدر در افغانستان از ۱۸۵ تُن در سال ۲۰۰۱، اکنون به ۶ هزار و ۲۰۰ تُن رسید و این اختلاف بیش از ۳۰ برابری، ناشی از این است که نه تنها اقدامی نکردند بلکه باعث تشدید و وخامت وضعیت شدند.

زاهدیان تاکید کرد: افکار عمومی جهان باید مطالبه‌گر این مسئله باشد که چطور کشورهای غربی با بیش از ۲۰ سال استقرار و اشغال افغانستان زمینه افزایش تولید مواد مخدر را فراهم کردند و به بهانه مبارزه با مواد مخدر و تامین امنیت به افغانستان لشکرکشی کردند اما نتیجه برعکس شد.

ارسال شده در دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۰ قبل از ظهرتوسط امیرمسعود رائیج