پنج اولویت مدیریت آسیب اجتماعی

بنیاد تحول اجتماعی؛ محمد عباسی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور موادمخدر، حاشیه‌نشینی و ساماندهی آن، طلاق، مفاسد اخلاقی و  احصای مناطق بحران‌خیز پنج آسیب اجتماعی مهم می‌داند که به گفته او قرار است دولت این پنج اولویت را در زمینه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار دهد.

به گفته عباسی رهبر انقلاب در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور یک طرح تقسیم‌ کار ملی را به وزارت کشور پیشنهاد دادند و برای حل این معضل پنج اولویت را مشخص کرده‌اند.

در سال‌های اخیر ناهنجاری‌های اجتماعی به دلیل مسائل فرهنگی و اقتصادی رشد پیدا کرده است. به همین دلیل حساسیت نسبت به این موضوع هم در دهه اخیر بیشتر شده است.

محمد عباسی  گفت: اولویت نخست اعتیاد و موادمخدر، دومین اولویت حاشیه‌نشینی و ساماندهی آن، سومین آسیب طلاق، چهارمین اولویت مفاسد اخلاقی و پنجمین مورد نیز احصای مناطق بحران‌خیز در کشور بوده که ما نیز باید بر این آسیب‌ها تمرکز کنیم.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه جامعه‌ای که در آن آسیب‌ها زیاد شود کرامت آن می‌شکند، گفت: مقام معظم رهبری تاکنون روی هیچ موضوعی مانند آسیب‌های اجتماعی وقت نگذاشته‌اند و بزرگترین غم مدیر و مسئول اجرایی را این موضوع و رفع آنها را وابسته به کار تحولی، سریع، جهادی و فوق العاده با تلاش مضاعف می‌دانند.

او با اشاره به اینکه نصف زندانی‌های کشور معتاد هستند، افزود: در جامعه باید راهکارهای عزت نفس را بالا ببریم که انجام این کار فقط از مدیر طراز اول انقلاب بر می‌آید. هر مدیری مساله جامعه خود را نداند یعنی بر کار خود و جامعه اشراف ندارد، اولین اصول مدیریت این است که بتوانیم زمان و امکانات خود را تقسیم و اولویت‌ها را مشخص کنیم.

معاون وزیر کشور افزود: اگر موضوعی اولویت اول در کشور شد، راه حل اساسی این است که همه توجهات به سمت آن مساله جلب شود و گرنه کار به جایی نمی‌رسد.

او  پیشگیری را مهمترین موضوع آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: شرط علم و عقل این است که باید پیشگیری کنیم، هرچند فوری‌ترین موضوع دخالت در آسیب‌های اجتماعی است. هرچند برخی بیکاری و فقر اقتصادی را عامل اعتیاد می‌دانند اما اگر به آمارها مراجعه کنیم متوجه خواهیم شد که شمار قابل توجهی از افراد شاغل یعنی ۶۰ درصد با اعتیاد رو به رو هستند.

عباسی  با بیان اینکه دشمنان نظام جمهوری اسلامی با توطئه‌های مختلف به دنبال مایوس کردن مردم هستند، گفت: دشمن از انقلاب اسلامی کینه دارد و بدخواهان ایران، تلاش‌های خائنانه زیادی علیه ملت ما انجام داده‌اند که اقدامات آنها جز شکست، نتیجه دیگری نداشته است.

 

ارسال شده در چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۷ بعد از ظهرتوسط امیرمسعود رائیج