حمایت از 3 میلیون کارگر در طرح مقابله با اعتیاد

به گزارش پایگاه خبری بنیاد تحول اجتماعی و به نقل از  فارس،هادی بهداد، مدیر کل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به قرارداد بین ما و ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۰، همکاری‌های بی‌نظیری در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد در جامعه کار و تولید انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امسال موفق شدیم تشکیلاتی به نام کانون‌های یاری‌گران‌ کار و تولید برای تسهیل پیشگیری از اعتیاد در بنگاه‌های ۲۰ تا ۵۰ نفره برپا کنیم، تاکنون ۴۵۰ از این کانون ها در این بنگاه ها افتتاح شده و بیش از ۱۰۰۰ کانون جدید را در سال  ۱۴۰۱  راه اندازی و افتتاح می‌کنیم.

مدیر کل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح وظیفه این کانون‌های یاری گران کار و تولید در قبال کارگران، گفت: وظیفه این کانون‌ها راهبری برنامه‌های آسیب های اجتماعی وزارتخانه و ستاد مبارزه با مواد مخدر در بنگاه های تولیدی است تا با توجه به حجم این آسیب‌ در کشور قادر باشیم در سطوح مختلف پیشگیری اعم از آگاه سازی، آموزش در حوزه‌ غربالگری افراد در معرض آسیب و حتی درمان را با استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور و ظرفیت های وزارت خانه و ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور بتوانیم اثر مناسبی روی این مسئله بگذاریم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با جهش اقدامات، تعداد بنگاه‌های بیشتری مشمول این طرح خواهند شد و تبعاً  افراد بیشتری که برنامه هدف ما هستند تحت پوشش قرار خواهند گرفت و با توجه به خانواده های کارگران درگیر آسیب های اجتماعی این حوزه باید شاهد یک بهبودی در وضعیت آسیب‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی جامعه کار و تولید باشیم.

بهداد از تلاش برای افزایش آمار کارگران تحت پوشش طرح پیشگیری و درمان اعتیاد در جامعه کار و تولید خبر داد و افزود: براساس داده های وزارت کار،در برنامه‌های سلامت و سلامت اجتماعی  تا به امروز یک میلیون کارگر تحت پوشش برنامه ها هستند و امسال این باید به ۳ میلیون نفر افزایش یابد؛ به همین دلیل است که ما تأکید می‌کنیم بنگاه های ۲۰ تا ۵۰ نفر نیز تحت حمایت طرح قرار بگیرند چرا که ۸۰ درصد از جامعه کارگری ما در این بنگاه‌ها مشغول به کار هستند.

وی در ادامه این گفت‌وگو از آمار جامعه کارگری مبتلا به اعتیاد براساس آخرین پیمایش‌ها گفت و خاطرنشان کرد: آخرین پیمایش‌ها در حوزه شیوع اعتیاد در جامعه کارگری این را  نشان می‌دهد درصد افرادی که دچار اعتیاد هستند در جامعه کارگری نسبت به حد معمول جامعه بیشتر است. ما باید توجه ویژه به این قضیه داشته باشیم چرا که این برای جامعه کار و تولید ما یک خطر به حساب می آید. البته ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر این مصوبه را اخذ کرده ایم که امسال یک پیمایش شیوع شناسی جدیدی را انجام دهیم تا به روزترین آمار را اعلام کنیم

ارسال شده در شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۳ قبل از ظهرتوسط امیرمسعود رائیج