پیامد های بد تک فرزندی برای کودکان و والدین

به گزارش پایگاه خبری بنیاد تحول اجتماعی و به نقل از  تسنیم،جباری درباره معایب تک فرزندی گفت: کودکان تک،  احساس تنهایی می‌کنند و همچون دیگر کودکانی که خواهر و برادر دارند، نمی‌توانند با دیگران ارتباط خوبی داشته باشند.

وی افزود: کودک تنها در خانه‌ای زندگی می‌کند که فضای کودکی وجود ندارد زیرا همیشه تعداد افراد بزرگ بیشتر از کودکان است و به دلیل ارتباط کمتر با کودکان و ارتباط بیشتر با بزرگسالان،  نمی‌تواند مقتضای کودکی خود را ابراز کنند و  آنگونه که مورد نیاز است بچگی کند به همین دلیل از نظر روانشناختی دچار اختلال می‌شود.

سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به  اینکه این کودکان تک برای بهتر بودن در درس و دیگر فعالیت‌ها، تحت فشار بیشتری از طرف خانواده هستند، گفت:  به خاطر دلواپسی‌های بیش از حدی که والدین برای حفاظت از آنها دارند، آزادی‌های مورد نیاز را ندارند.

وی تصریح کرد:  کودک تک به دلیل توجه زیاد پدر و مادر و سایر بستگان نزدیک از اعتماد به نفس بسیار کمی دارند؛ این کودکان  بخاطر مراقبت بیش از حد پدر و مادر، از دخالت آنها در کارهایشان کلافه می‌شوند و به دلیل نداشتن خواهر و برادر فرصت تجربه برخی از احساسات و چگونگی کنترل و مدیریت آن ها را پیدا نمی‌کنند؛ در مدرسه و سایر محیطهای اجتماعی، دچار مشکلات تعاملی می‌شوند و در مقایسه با کودکانی که در خانواده چندفرزندی بزرگ شده اند، کمتر می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند.

جباری خاطرنشان کرد: این کودکان  به دلیل نداشتن ارتباط با خواهر و برادر در ذهن و خیال خود با دوستان خیالی ارتباط میگیرند و بازی می کنند. 

سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت همچنین افزود: تک فرزند  به دلیل نبودن با  برادر و خواهر و ارتباط با آن ها، تمایل (بیش از حد) به اسباب بازی و حیوانات نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که این کودکان تحمل کمتر و حساسیت بیشتر نسبت به رفتار دیگران دارند،گفت: کودکان خانوادهای تک فرزند  به دلیل خودمحوری، بسار سخت تر با دیگران ارتباط برقرار کرده و دوست پیدا می‌کنند.

جباری افزود:  تک فرزندان  به دلیل نداشتن الگویی از جنس مخالف در خانواده، آسیب‌پذیری بیشتر از لحاظ جنسی و روابط اجتماعی خواهند داشت.

سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت از نکات منفی تک فرزندی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی به مواردی از جمله افزایش احتمال چاقی در مقاطع مختلف سنی، کاهش فعالیت جسمی و افزایش ساعت تماشای تلویزیون، افزایش درگیری با بیماری‌های جسمی و روانی  اشاره کرد.

جباری به تبعات منفی بر سلامت روانی این کودکان اشاره و گفت: می‌توان به افزایش احتمال اختلالات شخصیتی نسبت به جامعه عمومی، افزایش احتمال ابتلا به اختلالات گفتاری، پایین‌تر بودن سطح شاخص‌های بهداشت روان (استرس، افسردگی و ...) در دانش آموزان تک‌فرزند اشاره کرد.

جباری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نکات منفی از دست دادن تک فرزند بر جنبه‌های مختلف سلامت جسمی و روانی والدین، از جمله ابتلا به افسردگی و بیماری‌های مزمن بسیار بیشتر از خانواده های چندفرزند است.

وی به معضلات تک‌فرزندی با رویکرد روانشناسی و علوم تربیتی پرداخت و گفت: از جمله این آسیبها  رواج فرزند‌سالاری است؛ در خانواده‌های تک فرزند بیش از حد به خواسته‌ها و مطالبات فرزند توجه شده و اغلب ا زیاده‌روی والدین در برآوردن خواسته‌های تنها فرزندشان دیده می‌شود.

جباری از دیگر موارد به توجه افراطی و لوس کردن تک فرزندان اشاره کرد و افزود: والدینی که قصد داشتن فقط یک فرزند را دارند، از اول می‌دانند که این تنها بچه آنها خواهد بود، پس چرا برایش همه کار نکنند؟ از سوی دیگر اگر والدین بعدا ًمی فهمند که فرزندشان تنها بچه آنها خواهد بود، خیلی احساس ناتوانی و بی لیاقتی می کنند بنابراین همه کاری برای آرام کردن خودشان انجام می دهند، به خصوص اگر فرزندشان با ناز درخواست کند.

وی با گفتن این که مطالعاتی نیز منتشر شده است که به جنبه‌های مثبت تک فرزندی پرداخته‌اند اما تعداد آنها در قیاس با مطالعاتی که به تبعات منفی آن پرداخته‌اند خیلی کمتر است، متذکر شد: مطالعات متعدد در چین بر این عقیده اند که به موازات افزایش تعداد خانواده‌های تک فرزند باید انتظارات تغییرات گسترده‌ای را در رفتار جامعه چین داشت به طوری که از آن به عنوان "بمب ساعتی رفتاری" نام برده‌اند! از این رو است که چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت، سیاستهای تشویقی افزایش جمعیت را درپیش گرفته است

ارسال شده در یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲ قبل از ظهرتوسط امیرمسعود رائیج