تولید انواع مواد مخدر باید در افغانستان ممنوع شود

به گزارش پایگاه خبری تحول اجتماعی و خبرگزاری فارس، مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان، گفتن:‌باید این تصمیم را در عمل ببینیم و اینکه آیا این سیاست اعلامی است یا اعمالی.

وی با اشاره به اینکه ایران از هرگونه کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند، ادامه داد: باید به موضوع کشت جایگزین مورد توجه قرار گیرد.

افزایش 50 برابری تولید مواد مخدر در افغانستان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:در سال 2000 میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان به زیر 200 تن رسید و مساحت کشت مواد مخدر نیز به 7 هزار هکتار رسیده بود اما در کمتر از دو دهه با حضور آمریکا و ناتو در این کشور به بیش از 9 هزار تن و نزدیک به 50 برابر رسیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر ویرانه ای در افغانستان به جای گذاشتند، گفت:‌هواپیماهای ناتو به کشت مواد مخدر در افغانستان دامن زدند و بلکه با کمک فنی و تکنولوژی اصلاح بذرها و بذرهای پر بار باعث افزایش تولید مواد مخدر شدند.

تولید 90 درصد تریاک جهان در افغانستان

مومنی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تریاک جهان در افغانستان برداشت می‌شود، افزود:آمریکائیها این را افزایش دادند تا از آن برای ایجاد ناامنی استفاده کنند.

وی تاکید کرد:‌در چند سال اخیر اگر مواد مخدر سنتی از افغانستان به اروپا می‌رود با حمایت کشورهای اروپایی پیش سازها از اروپا به افغانستان سرازیر می‌شود اما پایه اصلی تولید مواد مخدر هروئین و شیشه و مواد صنعتی این مواد پیش ساز هستند.

باید تولید انواع مواد مخدر در افغانستان ممنوع شود

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت کشت مواد مخدر  باید شامل تولید انواع مواد مخدر باشد، گفت:‌فناوری نوین تولید مواد مخدر صنعتی را آمریکا در اختیار افغانستان قرار داده و مواد مخدر صنعتی مهمتر هستند.

ورود پیش سازهای مواد مخدر از اروپا به افغانستان

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد ورود انواع پیش سازها از اروپا به افغانستان هستیم، متذکر شد:‌باید با مواد مخدر سنتی و صنعتی مقابله کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کشت جایگزین، ابراز داشت:‌طرح هایی در این خصوص برگزار شده و چند برنامه در سازمان ملل متحد تدوین شده و برنامه های منطقه ای و کشوری صورت گرفته است اما بیشتر در حد طرح باقی مانده است.

باید افغانستان اراده سیاسی یکپارچه در برابر مواد مخدر داشته باشد

مومنی با بیان اینکه باید اراده سیاسی واحدی در افغانستان در خصوص ممنوعیت کشت مواد مخدر و کشت جایگزین وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید معیشت جایگزین حداقلی در افغانستان صورت گیرد.

رهنمود های لازم به دستگاههای مختلف ابلاغ شده است

مومنی با بیان اینکه باید افغانستان به سمت اتخاذ راهبرد همه جانبه پایدار در این باره برود، افزود:‌در این خصوص تمام راهبردها و سناریوها به رئیس جمهور اعلام شده و وی نیز این موضوعات را به دستگاههای مختلف دستور داده است؛ تصمیمات گرفته شده و اقداماتی که باید انجام دهیم تعیین شده است.

ارسال شده در سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶ قبل از ظهرتوسط admin