مجازات های جایگزین حبس، جلوی آسیب ها را می گیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تحول اجتماعی به نقل از گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بهاری مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی در نشست گروه کاری فرهنگی و اجتماعی مجازات‌های جایگزین زندان که در استانداری برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی طی سه سال گذشته به لحاظ آمار زندانیان موجود در زندان‌ها دارای رتبه نخست و در ۲ سال گذشته به لحاظ آمار ورودی به زندان دارای رتبه چهارم کشور بوده است.

او افزود: خراسان جنوبی با قرار گرفتن در نوار مرزی شرق ایران و داشتن مرز‌های مشترک با افغانستان و هم مرز بودن با سیستان و بلوچستان در آسیب‌های اجتماعی ورودی به زندان طی چند سال اخیر دارای افزایش آماری شده است.

بهاری بیان کرد: درصد زیادی از زندانیان موجود در زندان‌های استان مربوط به سایر استان‌ها بوده و ساکن خراسان جنوبی نیستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: پارسال با همکاری سازمان زندان‌ها انتقال زندانیان غیربومی استان در دستور کار قرار گرفت و افرادی که تقاضای جابه‌جایی داشتند و امکان آن وجود داشت، انتقال داده شدند.

او ادامه داد: امسال آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی و به منظور جلوگیری از آسیب‌ها، مجازات‌های جایگزین حبس را در دستور کار داریم و بر این اساس و بر اساس قانون مجازات اسلامی باید برای برخی مجازات‌های تعریف شده به جای محکومیت حبس، جایگزین تعیین شود.

بهاری تصریح کرد: مجازات‌های جایگزین شامل خدمات عام‌المنفعه‌ای می‌شود که با رضایت محکوم برای مدت معین و به‌طور رایگان به موجب حکم دادگاه و قانون مربوطه به شرح مندرج در آیین‌نامه در نهاد‌های پذیرنده انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی امور آموزشی، بهداشتی و درمانی، فنی و حرفه‌ای، خدماتی، کشاورزی و کارگری را از مهمترین موارد مجازات‌های جایگزین حبس عنوان کرد و افزود: دستگاه‌ها یا نهاد‌های پذیرنده متقاضی به‌کارگیری محکومان در هر حوزه قضایی مکلف هستند ظرفیت پذیرش و نوع خدمت مورد نیاز خود را بر اساس خدمات مندرج در آیین‌نامه به دادستان اعلام کنند.

او اظهار کرد: دادگاه صادر کننده رأی با رضایت محکوم و با توجه به نوع جرم، صلاحیت علمی و اخلاقی، شخصیت، تخصص، مهارت، تجربه، سن محکوم و سایر شرایط قانونی نوع، مدت یا مدت خدمت رایگان را تعیین می‌کند.

بهاری عنوان کرد: امیدواریم با همکاری نهاد‌های پذیرنده این روند در استان به‌خوبی اجرا و جلوی بسیاری از آسیب‌های که خانواده‌های زندانیان را درگیر می‌کند، گرفته شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: مجازات‌های جایگزین باعت کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندان‌ها خواهد شد که اگر مجازات‌های جایگزین اجرا شود و دستگاه‌ها هم استقبال کنند به‌طور حتم از بسیاری از آسیب‌های مربوط به زندانیان پیشگیری می‌شود.

ارسال شده در سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۷ قبل از ظهرتوسط مجتبی کدیی