اما و اگرهای توسعه متوازن در استان‌های محروم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تحول اجتماعی به نقل از گزارش ایسنا، باید برنامه‌ریزی برای توسعه در کشور به‌گونه‌ای باشد که تمامی استان‌ها متناسب با جمعیت و ظرفیت‌ها سهمی از توسعه داشته باشند، اما متاسفانه امروز استان‌های توسعه‌یافته و صنعتی در عرصه پیشرفت و توسعه گام بر می‌دارند و استان‌های محروم و توسعه‌نیافته از این ماراتن عقب مانده‌اند، عدالت حکم می‌کند در بحث توسعه تمرکززدایی از مرکز صورت بگیرد و استان‌های محروم از جمله چهارمحال و بختیاری نیز مقصد استقرار واحدهای تولیدی و همچنین اجرای برنامه‌های توسعه‌ای باشند.

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کشاورزی، دامپروری، گردشگری و حتی صنعت است، اما در طول دهه‌های گذشته برای فعال شدن این ظرفیت‌ها توجه چندانی صورت نگرفته و این استان اکنون دارای نرخ بالای بیکاری است، در حالیکه با اجرای طرح‌های اشتغالزا در حوزه‌های مختلف می‌توانستیم گام‌های خوبی در کاهش بیکاری برداریم.

قطعا اگر رشد اقتصادی در تمامی استان‌های کشور به یک اندازه و متناسب با ظرفیت‌ها و جمعیت صورت می‌گرفت، امروز شاهد نابرابری در تخصیص امکانات و بودجه نبودیم، قطعا نبود توسعه متوازن فقر و بی‌عدالتی را در برخی مناطق کشور رقم می‌زند.

زمانی‌که ایجاد زیرساخت‌ها در استان‌های کشور به یک اندازه مورد توجه قرار نگرفته باشد، سرمایه‌گذاران نیز تمایل چندانی به حضور در استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته مانند چهارمحال و بختیاری نخواهند داشت و این استان‌ها نمی‌توانند در مسیر توسعه گام بردارند.

ایجاد کسب و کار در مناطق کم‌جمعیت فاقد توجیه اقتصادی است

محمدکاظم منزوی- معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه توسعه متوازن تابع جمعیت است، اظهار کرد: زمانی‌که استان‌های بزرگی مانند تهران دارای جمعیت‌های میلیونی در کشور هستند، بالتبع آن واحدهای صنعتی بزرگ نیز در این استان‌ها مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد کسب و کار در مناطق کم‌جمعیت فاقد توجیه اقتصادی است، گفت: عموما افراد برای دستیابی به سوددهی اقتصادی تلاش می‌کنند در مناطق پرجمعیت کسب و کار راه‌اندازی کنند، زیرا عموما در مناطقی که جمعیت پراکنده است، آن کسب و کار سوددهی لازم را نخواهد داشت.

منزوی افزود: توسعه متوزان به نسبت شاخص و جمعیت رشد پیدا می‌کند، در توسعه متوازن باید مزیت‌های هر منطقه در نظر گرفته شود، متاسفانه در سالیان اخیر طرح‌های آمایش سرزمین آن‌چنان مورد توجه واقع نشده است، اگر به طرح‌های آمایش و طرح‌های توسعه شهری و روستایی در استان‌ها توجه لازم صورت می‌گرفت، شاهد مشکلات ناشی از صنعتی شدن در بسیاری از شهرهای بزرگ نبودیم، آلایندگی در شهرهای بزرگ ناشی از توسعه نامتوزان است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه محور توسعه صنعتی در استان محور بن به بروجن در نظر گرفته شده است، توضیح داد: در این محور تعدادی شهرک صنعتی و واحد فولادی احداث شده است، در استان مسیر توسعه صنعتی در شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان و بروجن در نظر گرفته شده و مابقی شهرستان‌ها از جمله کوهرنگ، اردل و لردگان نیازمند تئوری دیگری برای توسعه هستند.

وی تاکید کرد: برای توسعه هر شهرستان صرفا نیازمند احداث واحد صنعتی نیستیم، در برخی از شهرستان‌های ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی، گردشگری و ... وجود دارد، در شهرستان اردل بنیاد برکت و قرارگاه پیشرفت و آبادانی اقدامات بسیار خوبی در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای انجام داد و می‌توان توسعه هر شهرستان را بر اساس مزیت‌های آن منطقه دنبال کرد.

منزوی با بیان اینکه در هر منطقه به‌علت بالا بودن آلایندگی امکان احداث واحد صنعتی بزرگ وجود ندارد، گفت: می‌توان برای توسعه هر شهرستان سایر ظرفیت‌ها را فعال کرد، برای شهرستان‌های استان و تعداد بالایی از روستاها اسناد توسعه‌ای آماده شده است، می‌توان بر اساس کار علمی انجام شده در این اسناد می‌توان برای توسعه هر شهر و روستا برنامه‌ریزی لازم را انجام  داد.

سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم ندارند

اقبال عباسی- استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه طی سه دهه گذشته از اهداف اولیه انقلاب اسلامی دور شدیم، اظهار کرد: انقلاب اسلامی با شعار احیای فرهنگ، کاهش محرومیت و اجرای عدالت در کشور بر سر کار آمد، در دوران دفاع‌مقدس شاهد ایثارگری و جانفشانی ایثارگران در دفاع از مال، ناموس، جان و خاک ایران اسلامی بودیم، اما امروز این فرهنگ مورد غفلت واقع شده است.

وی با بیان اینکه امروز کشور با مسائل و مشکلات بسیاری از جمله کمبود اعتبارات، اجرایی نشدن مصوبات، پروژه‌های نیمه‌تمام، مشکلات اقتصادی و ... مواجه است، خاطرنشان کرد: مباحث بودجه‌ریزی در کشور مانع اصلی در تحقق عدالت در مناطق مختلف کشور است، امروزه تنها ۳۰ درصد بودجه کشور در استان‌ها توزیع می‌شود و ۷۰ درصد اعتبار به پروژه‌های ملی بزرگ اختصاص پبدا می‌کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: عموما پروژه‌های بزرگ در کشور در استان‌های توسعه‌یافته و بزرگ قرار دارند و این استان‌ها با لابی بودجه بیش‌تری را به خود اختصاص می‌دهند و در نهایت استان‌های محروم نیازمند باقی می‌مانند، نمی‌توان از استاندار انتظار داشت که تمام مشکلات کشور را با این بودجه اندک حل کند.

وی عنوان کرد: عدالت در تخصیص بودجه توسط مجلس و دولت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اعتبارات اندک در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه فرهنگ موجب شده تا پروژه‌های نیمه‌تمام برای تکمیل سالیان سال در انتظار تخصیص بودجه بمانند، قطعا تمامی مسئولان می‌خواهند پروژه‌های عمرانی هرچه سریعتر به اتمام برسد، هیچ دولتمردی علاقه‌ای به ناراضی کردن مردم ندارد.

عباسی با بیان اینکه برای ورود سرمایه‌گذار به استان‌های محروم باید شرایط تسهیل شود، تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران زمین برای اجرای طرح‌ پرداخت می‌کند، اما باید به این نکته توجه کرد که هزینه آماده‌سازی زیرساخت در مناطق محروم دو برابر استان‌های توسعه یافته است و قوانین بیمه، مالیات و ... نیز یکسان بوده، بنابراین سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم ندارند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری معضلات و آسیب‌های اجتماعی را تشدید می‌کند، گفت: اگر مسئله فرهنگ در کشور حل شود، قطعا به‌دنبال آن شاهد حل مشکلات در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و امنیت خواهیم بود، در طول چهار دهه گذشته به زیرساخت‌های فرهنگی توجه جدی صورت نگرفته است.

وی در پایان بیان کرد: باید قبل از دعوت مردم برای بازگشت به روستا، مشکل شغل و درآمد مردم را حل کنیم، اگر روستا حفظ نشود قطعا شاهد کوچ روستائیان به شهرها خواهیم بود.

عباسی افزود: در سال ۹۶ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مجموع به چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرد و بخش ناچیزی از این اعتبارات متعلق به حوزه فرهنگ است.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه نرخ بالای بیکاری در چهارمحال و بختیاری را از معضلات این استان عنوان کرد و گفت: نرخ مشارکت در این استان ۴۲ درصد بوده و این مسئله نشان‌دهنده جمعیت جوان آماده به‌کار در استان است، اما به‌علت خشکسالی و کمبود آب از ۱۰ شهرستان این استان در پنج شهرستان امکان سرمایه‌گذاری به‌علت عدم تخصیص آب وجود ندارد.

وی ادامه داد: پروژه آبرسانی بن- بروجن باید آب شرب نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری را تامین کند، اما به دلایل مختلف این پروژه به سرانجام نرسیده است، بسیاری از شهرها و روستاهای این استان با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند، آبرسانی در شهرک‌های صنعتی با تانکر انجام می‌شود، اما عموما مسئولان کلان در کشور بر مسئله کمبود آب در این استان باور ندارند.

وی با تاکید بر اینکه حرایم رودخانه‌ها باید برای جلوگیری از حوادث، استفاده در حوزه گردشگری و ورزش توسط وزارت نیرو ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: این استان سرچشمه دو رودخانه بزرگ زاینده‌رود و کارون است، اما تاکنون حریم این رودخانه‌ها ساماندهی نشده است، اگر این کار انجام شود، قطعا گردشگران از اقصی نقاط کشور و جهان به این استان خواهند آمد.

عباسی یادآور شد: وزارت نیرو برای ساماندهی تالاب‌ها، رودخانه‌ها و سدها باید پیوست اجتماعی و فرهنگی تهیه کند، اگر موضوعات و مشکلات مرتبط با آب در حوزه‌های اجتماعی حل شود، قطعا گردشگری نیز رونق می‌گیرد و می‌توان از این حوزه درآمدزایی کرد.

ارسال شده در شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۸ قبل از ظهرتوسط مجتبی کدیی